Exploring the importance of institutional contexts for the development of ethnic stereotypes: a comparison of schools in Belgium and England.

Auteurs

Stevens, P.A.J. & Görgöz, R. (2010).

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel suggereert het belang van een ecologische benadering in de studie van de ontwikkeling van etnische vooroordelen bij leraren. Het bouwt op bestaand onderzoek in dit onderzoeksgebied door de exploratie van het belang van specifieke onderwijscontexten en schoolkenmerken op de ontwikkeling van de stereotypen bij leerkrachten over Turkse leerlingen. Observatie en interviewgegevens van een case studie bij een Vlaamse en een Engelse multiculturele grootstedelijke secundaire school suggereert verschillen tussen Vlaamse en Engelse etnische vooroordelen bij leerkrachten. Deze verschillen kunnen deels verklaard worden door de invloed van nationale specifieke reglementering ten aanzien van de verantwoordelijkheid van leerkrachten om leerlingen te evalueren, het nationale beleid omtrent cultuur en noden van etnische minderheden, de instroomkenmerken van de school, en de nadruk die wordt gelegd in de school op inclusief onderwijs.

Referentie

Stevens, P.A.J. & Görgöz, R. (2010). Exploring the importance of institutional contexts for the development of ethnic stereotypes: a comparison of schools in Belgium and England. Ethnic and Racial Studies, 33, (8), 1350-1371. 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs