Extracurricular school-based sports as a motivating vehicle for sports participation in youth: a cross-sectional study.

Auteurs

De Meester, A., Aelterman, N., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., Haerens, L. (2014). 

 PDF-versie

Abstract

Nederlands:

Buitenschoolse sportactiviteiten worden beschouwd als een ideaal middel om kinderen die niet actief zijn in de georganiseerde sport te bereiken. Het doel van deze studie was om te onderzoeken in welke mate leerlingen die niet betrokken zijn bij georganiseerde sport wel deelnemen aan buitenschoolse sport. Zo trachten de onderzoekers te beoordelen of jongeren die deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten meer fysiek actief zijn en / of meer autonoom gemotiveerd om ook te sporten in het dagelijks leven dan kinderen die niet deelnemen aan buitenschoolse sports. Duizend negenenveertig kinderen van 60 klassen uit 30 Vlaamse basisscholen, met de mogelijkheid om deel te nemen aan een buitenschoolse sportactiviteit, vulden een gevalideerde vragenlijsten in om hun lichamelijke activiteit te beoordelen (Flemish Physical Activity Questionnaire) en hun motivatie (Behavioral Regulations in Lichamelijke Opvoeding Questionnaire). Multilevel regressie-analyses werden uitgevoerd om gegevens uit deze vragenlijsten te onderzoeken. Uit de resultaten blijkt dat wanneer buitenschoolse sport aangeboden wordt op school, het overgrote deel van de leerlingen uit de basisschool deelneemt. Hoewel buitenschoolse sportactiviteiten deels jongeren aantrekken die reeds actief zijn in een sportclub, trekken ze ook jongeren aan die niet deelnemen aan georganiseerde sport. Aangezien kinderen die deelnemen aan buitenschoolse sportactiviteiten lichamelijker actiever zijn dan kinderen die hier niet aan deelnemen, kan buitenschoolse sport aanzien worden als een bijdrage aan een actieve levensstijl.

Engels:

Background: Extracurricular school-based sports are considered to be an ideal means of reaching children who are not active in community sports. The purposes of this study were to examine the extent to which pupils not engaging in community sports do participate in extracurricular school-based sports, and to assess whether extracurricular school-based sports participants are more physically active and/or more autonomously motivated towards sports in daily life than children who do not participate in extracurricular school-based sports.

Methods: One thousand forty-nine children (53.7% boys; M age = 11.02 years, SD = 0.02) out of 60 classes from 30 Flemish elementary schools, with an extracurricular school-based sports offer, completed validated questionnaires to assess physical activity (Flemish Physical Activity Questionnaire) and motivation (Behavioral Regulations in Physical Education Questionnaire). Multilevel regression analyses were conducted to examine the data generated from these questionnaires.

Results: More than three quarters of the children (76%) reported participating in extracurricular school-based sports during the current school year and 73% reported engaging in organized community sports. Almost two third of the children (65%) not participating in community sports stated that they did participate in extracurricular school-based sports. Extracurricular school-based sports participants were significantly more physically active than children not participating in extracurricular school-based sports (β = 157.62, p < 0.001). Significant three-way interactions (sex × extracurricular school-based sports participation × community sports participation) were found for autonomous motivation, with boys engaging in extracurricular school-based sports but not in community sports being significantly more autonomously motivated towards sports than boys not engaging in community or extracurricular school-based sports (β = 0.58, p = 0.003). Such differences were not noted among girls.

Conclusions: If extracurricular school-based sports are offered at school, the vast majority of elementary school children participate. Although extracurricular school-based sports attract many children already engaging in community sports, they also reach almost two third of the children who do not participate in community sports but who might also be optimally motivated towards sports. As children participating in extracurricular school-based sports are more physically active than children who do not participate, extracurricular school-based sports participation can be considered to contribute to an active lifestyle for these participating children.

Referentie

De Meester, A., Aelterman, N., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., Haerens, L. (2014). Extracurricular school-based sports as a motivating vehicle for sports participation in youth: a cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 2014, 11-48

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Basisschool, participatie, sport, beweging