Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools.

Auteurs

Engels, N., Aelterman, A., Van Petegem, K. & Schepens, A. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

De Vlaamse overheid beschouwt het welbevinden van leerlingen als een belangrijke outputindicator voor de kwaliteit van onderwijs. De onderwijsinspectie had een instrument nodig om dit welbevinden in een schoolomgeving te meten, een instrument dat ook als basis zou dienen voor actieplannen met de bedoeling het welbevinden van leerlingen te verbeteren. De ontwikkeling van dit instrument wordt beschreven in dit artikel. In totaal werden 342 leerlingen geïnterviewd. Het materiaal van deze interviews werd gebruikt voor de constructie (vooral Likert-type) van de items voor een vragenlijst. Een pilootversie van de vragenlijst werd onderzocht door deskundigen en getest bij een random steekproef van 2054 leerlingen. Dit resulteerde in een vragenlijst met 4 consistente schalen en 13 subschalen. Tussen de verschillende scholen werden significante verschillen gevonden. De beste voorspellers waren: de schoolsfeer, contacten met leerkrachten, betrokkenheid in de klas en op school, schoolreglement en de infrastructuur.

Onderzoeksfiche

Referentie

Engels, N., Aelterman, A., Van Petegem, K. & Schepens, A. (2004). Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools. Educational Studies, 30, (2), 127-143.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0305-5698 (print), 1465-3500 (online)

Trefwoorden

Schoolwelbevinden, secundair onderwijs