Fear of Missing Out as a Predictor of Problematic Social Media Use and Phubbing Behavior among Flemish Adolescents.

Auteurs

Franchina, V. et al. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Fear-of missing-out (FOMO) refereert naar angstgevoelens die opkomen door het besef dat men mogelijks lonende ervaring mist, terwijl anderen deze wel ervaren. FOMO kan geïdentificeerd worden als een interpersoonlijke trek die mensen drijft om op de hoogte te blijven van wat anderen aan het doen zijn, op onder meer sociale media platformen. Op basis van de bevindingen van een grootschalige survey bij 2663 Vlaamse tieners, exploreert dit onderzoek de relatie tussen FOMO, sociale mediagebruik, problematisch sociale mediagebruik en phubbing (op de smartphone zitten in iemand bijzijn). In lijn met de verwachtingen, was FOMO een voorspeller voor hoe vaak tieners verschillende sociale mediaplatform actief gebruiken. FOMO bleek een sterke voorspeller voor het gebruik van sociale mediaplatformen die meer privé zijn (zoals Facebook en Snapchat) dan platformen die meer publiek zijn van nature (zoals Twitter en Youtube). FOMO voorspelt phubbing gedrag zowel op directe als indirecte wijze via de relatie met problematisch sociale mediagebruik. Deze bevindingen bevestigen bestaand onderzoek dat richting FOMO wijst als factor om jongeren hun sociale mediagebruik te verklaren.

Fear-of-missing-out (FOMO) refers to feelings of anxiety that arise from the realization that you may be missing out on rewarding experiences that others are having. FOMO can be identified as an intrapersonal trait that drives people to stay up to date of what other people are doing, among others on social media platforms. Drawing from the findings of a large-scale survey study among 2663 Flemish teenagers, this study explores the relationships between FOMO, social media use, problematic social media use (PSMU) and phubbing behavior. In line with our expectations, FOMO was a positive predictor of both how frequently teenagers use several social media platforms and of how many platforms they actively use. FOMO was a stronger predictor of the use of social media platforms that are more private (e.g., Facebook, Snapchat) than platforms that are more public in nature (e.g., Twitter, Youtube). FOMO predicted phubbing behavior both directly and indirectly via its relationship with PSMU. These findings support extant research that points towards FOMO as a factor explaining teenagers’ social media use.

Referentie

Franchina, V. et al. (2018). Fear of Missing Out as a Predictor of Problematic Social Media Use and Phubbing Behavior among Flemish Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(10), 1-18.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.3390/ijerph15102319

Trefwoord(en)

Fear of missing out (FOMO); sociale media, problematisch sociale media gebruik (PMSU), phubbing, tieners, adolescenten, verslaving