Feeling at home in school: Migrant youths’ narratives on school belonging in Flemish secondary education.
Auteurs
Van Caudenberg, R., Clycq, N., & Timmerman, C. (2020).

Abstract
Dit artikel bespreekt een onderzoek op basis van interviews met focusgroepen, dat werd gevoerd om de kennis te verbeteren van de houding die Europese jongeren aannemen ten opzichte van de politie. De studie onderzoekt het beeld dat Vlaamse jongeren hebben over drie grote aspecten van het werk van de politie (prestaties, procedurele rechtvaardigheid en distributieve rechtvaardigheid) en hoeveel belang zij hechten aan deze perspectieven. De 106 jongeren van tussen de 13 en de 19 jaar oud die deelnamen aan twaalf interviews met focusgroepen, gaven blijk van een genuanceerde en volwassen opvatting van het werk van de politie. Ze stelden dat het verkondigen dat je een negatieve houding aanneemt tegen de politie ‘part of the deal is’ van het jong zijn, eerder dan een reflectie over een negatief beeld over de werking van de politie. Deze studie toont het belang aan van het aanvullen van dit brede bevragingsonderzoek met kwalitatief onderzoek.
This article reports on focus group interview-based research conducted to improve knowledge of European adolescents’ Attitudes Toward the Police (ATP). The study explores Flemish Belgian youths’ perceptions of three main aspects of policing (performance, procedural justice and distributive justice) and how much importance they attach to those perceptions. The 106 13–19 year olds who participated in 12 focus group interviews proved to have nuanced and mature conceptions of police work. They stated that proclaiming a negative ATP is ‘part of the deal’ of being young rather than a reflection of negative perceptions of police functioning. This study shows the importance of complementing the largely survey-based research on adolescents’ ATP with qualitative research
Referentie
Van Caudenberg, R., Clycq, N., & Timmerman, C. (2020). Feeling at home in school: Migrant youths’ narratives on school belonging in Flemish secondary education. European Educational Research Journal, Online First.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.177/1474904120923184
Trefwoord(en)
Schoolverbondenheid, migrantjongeren, onderwijstrajecten, vroegtijdig schoolverlaten, uitsluiting