Filmpubliek en (Europese) cinema, Theoretische verkenning en survey bij jongeren in Vlaanderen.
Auteurs
Meers, P. (2002).

Abstract
In traditioneel onderzoek naar mediagebruik en mediapublieken gaat veruit de meeste aandacht naar het medium televisie terwijl film en bioscoopbezoek zelden aan bod komen. Bovendien gaat het in klassiek filmonderzoek veelal over film als ‘tekst’, bijna nooit worden filmpublieken onderzocht. De weinig analyses van het Europese filmlandschap focussen dan weer op economische en structurele factoren en laten Europese filmpublieken ook onderbelicht. Dit artikel vertrekt vanuit deze leemtes en biedt een grondige verkenning van het theoretische veld van het filmpubliek en nieuwe perspectieven op de begrippen Europese en nationale cinema. In een empirisch onderzoek werden meer dan duizend jongeren in Vlaanderen en hun relatie met Vlaamse, Europese en Amerikaanse film geanalyseerd. In eerste instantie werd de rol van film in het dagelijkse leven van jongeren onderzocht. In een tweede deel peilde de onderzoeker naar de houding van jongeren tegenover de Vlaamse, Europese en Amerikaanse (Hollywood) film. Ter conclusie wordt er geargumenteerd dat deze benadering alternatieve inzichten kan bieden op de ruimere context van de Europese film en op de studie van filmpublieken.
Referentie
Meers, P. (2002). Filmpubliek en (Europese) cinema, Theoretische verkenning en survey bij jongeren in Vlaanderen. Tijdschrift voor sociologie, 3-4, 509-540.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Bioscoop, cinema, film, filmpubliek