Forming Identities in Residential Care for Children: Manoeuvring between social work and peer groups

Auteurs

Stokholm, A. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

Nederlands

Het algemene doel van Deense residentiële zorginstellingen met een therapeutische doelstelling is het veranderen van het gedrag van kinderen evenals in te spelen op processen van identiteitsvorming. Deze doelstelling wordt nagestreefd via een geïndividualiseerde focus op de ontwikkeling van kinderen. Het pedagogisch werk is zelden rechtstreeks gericht op groepsdynamieken die zich afspelen binnen de bewonersgroep. Dit artikel contesteert de (vaak) impliciete opvatting, waarin sociaal werk gezien wordt als primaire bron voor identiteitstransformatie en waarin interacties tussen de leden van de peergroep als belemmerend voor die individuele verandering gezien worden. Hiertoe verzamelde de onderzoeker data in twee Deense residentiële zorginstellingen, waar hij – verspreid over beide instellingen – 8.5 maanden participatief observeerde (5.5 maanden in de eerste institutie en 3 maanden in de tweede). De respondenten waren allen tussen 6 en 15 jaar oud. Naast de participerende observaties nam de onderzoeker individuele interviews (N=17) en duo-interviews (N=6) af bij de kinderen in de steekproef. Inzicht in de perspectieven van stafleden en opzichters werd verworven via 13 interviews met hen. Dit artikel stelt dat inzicht in de dynamieken die zich afspelen tussen kinderen een cruciale voorwaarde is om te begrijpen hoe sociaal werk de identiteitsontwikkeling van kinderen beïnvloedt Resultaten uit deze studie maken dat de onderzoekers vraagtekens plaatsen bij de sterk geïndividualiseerde focus die de sociale pedagogiek vaak heeft binnen de zorg in Denemarken. De retoriek mag dan misschien de context, de familie en specifieke achtergrond van het kind benadrukken, de vraag is of en in welke mate de therapeutische benadering de grote invloed van peergroepen op de ontwikkeling en identiteitsvorming van kinderen in residentiële zorg erkent.

Engels

The general goal of Danish residential care institutions with a therapeutic objective is to change children’s behaviour and redirect their identity formation. This goal is pursued through an individualized focus on development. Dynamics of the resident group is rarely targeted directly in the pedagogical work. This article challenges the implicit understanding that social work is the primary source of identity transformation and that peer group interaction is mainly an obstacle to overcome. On the contrary, this article argues that learning about the social dynamics of the children’s group is a precondition for understanding how social work influences individual children.

Referentie

Stokholm, A. (2009). Forming Identities in Residential Care for Children: Manoeuvring between social work and peer groups. Childhood-a Global Journal of Child Research, 16(4), 553-570.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Opvoeding, welbevinden, vrienden