Gelijkheid komt niet met de jaren. De invloed van sociale achtergrond en geslacht tijdens de schoolloopbaan.

Auteurs

Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Het is algemeen aangenomen dat status de dag van vandaag, meer dan in het verleden, gebaseerd is op ‘verdiensten’ eerder dan op ‘toegeschreven kenmerken’, zodanig dat onderwijs, als een indicator van individuele mogelijkheden, belangrijker is geworden in het proces van sociale mobiliteit. Zoals in de meeste westerse samenlevingen, is de onderwijsparticipatie in Vlaanderen sterk gestegen gedurende de tweede helft van de voorbije eeuw. Maar betekent dit ook dat de kansen in het onderwijs meer gelijk zijn geworden? Gebruikmakend van de data van 3000 Vlaamse 23-jarigen, bestuderen Laurijssen en Glorieux de invloed van sociale achtergrond en geslacht op de schoolloopbanen. Ze onderzochten of, en hoe, ‘keuzes’ en bereikte posities de verdere schoolloopbaan beïnvloeden en in welke mate sociale achtergrond en geslacht de processen van onderwijssucces nog steeds beïnvloeden.

Onderzoeksfiche

Referentie

Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2003). Gelijkheid komt niet met de jaren. De invloed van sociale achtergrond en geslacht tijdens de schoolloopbaan. Mens & Maatschappij, 78, (4), 379-403.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0025-9454

Trefwoorden

Gender, hoger onderwijs, kansenongelijkheid, secundair onderwijs, schoolloopbanen, studieprestaties