Gender Development, Values, Adaptation, and Discrimination in Acculturating Adolescents: The Case of Turk Heritage Youth Born and Living in Belgium

Auteurs

Güngor, D. & Bornstein, M.H. (2009). 

 PDF-versie

Abstract

De studie spitst zich toe op gender verschillen en gelijkenissen in acculturatie, waarden en gepercipieerde discriminatie bij middeljonge (14 tot 17 jaar) en oudere adolescenten (18 tot 20 jaar) van Turkse herkomst (tweede generatie immigranten). Meisjes ervaren minder discriminatie en toonden een betere aanpassing in vergelijking met jongens. Alle adolescenten waarderen de openheid tot verandering en zelftranscendentie op gelijke wijze, maar oudere adolescenten hechten groter belang aan hun cultureel erfgoed en conservatisme. Over het algemeen werd een grotere gender kloof vastgesteld in acculturatie ervaringen in de latere adolescentie. De bevindingen van het onderzoek worden geïnterpreteerd in het licht van aculturele en ontwikkelingsprocessen binnen een multiculturele context. De resultaten tonen dan ook verschillende acculturatiepaden voor adolescente meisjes en jongens.

Referentie

Güngor, D. & Bornstein, M.H. (2009). Gender Development, Values, Adaptation, and Discrimination in Acculturating Adolescents: The Case of Turk Heritage Youth Born and Living in Belgium. Sex Roles, 60, 537-548.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

10.1007.s11199-008-9531-2

Trefwoorden

Immigranten, adolescenten, gender, acculturatie, aanpassing, gepercipieerde discriminatie