Gender differences in context : the impact of track position on study involvement in Flemish secondary education.
Auteurs
Van Houtte, M. (2017).

Abstract
Nederlands
In deze studie staan genderverschillen in onderwijs centraal. Het is gekend dat meisjes beter presteren dan jongens in het onderwijs. Een verklaring hiervoor is hun motivatie/betrokkenheid, hun study involvement. De auteurs geen na in hoeverre de invloed van de gevolgde onderwijsvorm op motivatie verschillen naargelang gender kent. Uit de analyse van kwantitatieve data van 11872 leerlingen in 85 Vlaamse middelbare scholen blijkt dat onderwijsvorm inderdaad een invloed heeft op deze betrokkenheid, en dat er hierbij verschillen zijn tussen jongens en meisjes. Jongens zijn minder betrokken bij hun studies in het algemeen; en jongens zijn veel gevoeliger voor de invloed van onderwijsvorm op deze betrokkenheid dan meisjes. Hierdoor neemt de onderwijsgap tussen jongens en meisjes alleen maar toe. Jongens in ‘lagere’ onderwijsvormen scoren hoger op probleemgedrag en negatieve toekomstverwachtingen. Tot slot merkten de onderzoeker op dat meisjes in kunstsecundair onderwijs vaak meer betrokken waren bij hun studies dan meisjes in het algemeen secundair onderwijs, maar dit zien we niet terug in hun scores vanwege hun hogere scores op disruptief gedrag in de klas.
Engels
This study examines whether the influence of track position on study involvement is gendered and whether gender differences in study involvement according to track position are associated with school misconduct and rather poor future perspectives. Three-level analyses (HLM 6) of data gathered in 2004-2005 from 11,872 third- and fifth-grade students in 146 tracks in a representative sample of 85 secondary schools in Flanders (Belgium) confirmed the impact of tracking on boys’ as well as girls’ study involvement. Boys are, generally, less involved in studying than girls, and boys are more affected by track position than girls are, enlarging the gender gap in the lower tracks. In these tracks, boys are more prone to misconduct and rather poor future perspectives. Finally, girls in arts tracks are, on average, more involved in studying than girls in academic tracks, but because of their higher tendency for disruptive behavior in school, this does not show.
Referentie
Van Houtte, M. (2017). Gender differences in context : the impact of track position on study involvement in Flemish secondary education. Sociology of Education, 90(4), 275–295.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1177/0038040717731604
Trefwoorden
Positie; gender; vermogen groepering; kwantitatief onderzoek in onderwijs; middelbaar onderwijs