Gender, Interaction, and Delinquency

Auteurs

Heimer, K. (1996). 

 PDF-versie

Abstract

In dit Amerikaans onderzoek wordt een interactionistische verklaring ontwikkeld voor genderverschillen in de processen die leiden tot jeugddelinquent gedrag. De auteur maakt gebruik van principes uit het symbolisch interactionisme om een theoretisch model op te stellen van waaruit voorspellingen worden gedaan over de gelijkenissen en verschillen tussen jongens en meisjes voor wat betreft de relatie tussen betrokkenheid op referentiegroepen, het aannemen van sociale rollen en delinquentie. Vervolgens worden uit dit theoretisch kader hypotheses afgeleid en getoetst op basis van een grootschalige nationele steekproef. De bevidingen ondersteunen het theoretisch model en tonen aan dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes in de manier waarop bepaald rolgedrag tot delinquentie leidt. Bij meisjes was het aannemen van typisch vrouwelijke genderrollen en genderdefinities geassocieerd met een lagere kans op het vertonen van delinquent gedrag. Bij jongens was het aannemen van typisch mannelijke genderrollen en genderdefinities geassocieerd met een hogere kans op het vertonen van delinquent gedrag.

Referentie

Heimer, K. (1996). Gender, Interaction, and Delinquency. Social Psychology Quarterly, 59 (1), 39-61.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Gender, daderschap, etiologie.