Gender organization of schooling and television viewing among early adolescents: a test of two alternative hypotheses.
Auteurs
Brutsaert, H.(2004).

Abstract
In deze analyse worden gemende scholen vergeleken met scholen waar enkel meisjes of jongens ingeschreven zijn. Men maakt een vergelijking door te kijken welke gewoonten de leerlingen hebben met betrekking tot televisie kijken. Men stelt als hypothese dat het minder televisie kijken van meisjes die les volgen aan een meisjesschool kan verklaard worden door het schoolklimaat dat meer aanleunt bij een adolescente subcultuur en/of door de pedagogische aanpak van voornamelijk vrouwelijke werkneemsters. Men verzamelde data van 68 secundaire scholen in Vlaanderen. Van deze scholen waren 25 scholen gemengde scholen en 43 scholen, scholen voor enkel meisjes of jongens. Men telt van de 43 scholen 21 meisjesscholen en 22 jongensscholen. De respondenten waren leerlingen van het derde jaar: 3370 meisjes en 3057 jongens. De leeftijd van de leerlingen bedroeg 14 en 15 jaar. Men maakte gebruik van een multi- level analyse ( HLM) bij het onderzoek.
Referentie
Brutsaert, H.(2004).Gender organization of schooling and television viewing among early adolescents: a test of two alternative hypotheses. Educational studies, 30, (4), p 471-483.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Mediagebruik, vrije tijd