Genderverschillen in de schoolbeleving van jongeren uit het secundair onderwijs in Antwerpen en Gent

Auteurs

Bradt, L & Van de Walle, T (2014). 

 PDF-versie

Abstract

In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de verschillen tussen jongens en meisjes met betrekking tot schoolbeleving. Onderzoek heeft regelmatig aangetoond dat het schoolwelbevinden van jongeren in het algemeen lager ligt dan dat van meisjes. Aan de hand van de JOP-schoolmonitor Antwerpen-Gent (2012) (N=…) onderzoeken de auteurs (1) de verschillen aspecten van schoolwelbevinden en (2) de genderverschillen hierin binnen specifieke subgroepen (o.a. opleiding ouders, migratieachtergrond). Uit de resultaten blijkt onder meer dat jongens vooral minder plezier hebben in hun studies en aan de lesinhoud; maar de genderschillen manifesteren zich bijvoorbeeld niet voor de relatie met leerkrachten of de schoolse stimulatie van thuis. Binnen bepaalde milieus zijn deze verschillen dan weer meer uitgesproken dan in andere. Voornamelijk jongeren uit families met een migratiegeschiedenis en jongeren die opgroeien in laag- en midden opgeleide milieus vertonen sterkere gendergebonden verschillen. Deze koppeling tussen gender en andere sociale categorieën is een belangrijke insteek in het onderzoek naar schoolwelbevinden en onderwijsprestaties.

Referentie

Bradt, L & Van de Walle, T (2014). Genderverschillen in de schoolbeleving van jongeren uit het secundair onderwijs in Antwerpen en Gent. In: B. Spruyt & J. Siongers (red.). Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. Acco: Leuven/Den Haag.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Hoofdstuk

ISBN

978-90-334-9803-9