Gepercipieerde academische gerichtheid en discipline in vrije katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen.
Auteurs
Van Houtte, M. (2003).

Abstract
De conclusie dat openbare en private scholen verschillen op het vlak van cognitieve prestatie van de leerlingen wordt meestal verklaard door te verwijzen naar hun differentiële academische en disciplinaire oriëntatie. Het schaarse empirische bewijs voor deze verklaring stamt hoofdzakelijk van Amerikaans onderzoek. Omdat katholieke scholen in Vlaanderen nauwelijks vergelijkbaar zijn met Amerikaanse katholieke scholen, is het hoofddoel van dit artikel te onderzoeken of katholieke en openbare scholen in Vlaanderen verschillen op het vlak van academische en disciplinaire gerichtheid gepercipieerd door de leerlingen. Hiervoor werden multilevelanalyses uitgevoerd, gebaseerd op 68 katholieke scholen met 6427 leerlingen en 20 openbare scholen met 961 leerlingen. De conclusie is dat, rekening houdend met de meest belangrijke schoolkenmerken en leerlingkenmerken, meisjes in katholieke scholen hun school als meer academisch georiënteerd en minder gekenmerkt door anomie percipiëren dan meisjes in openbare scholen
Referentie
Van Houtte, M. (2003). Gepercipieerde academische gerichtheid en discipline in vrije katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen. Sociale Wetenschappen, 46, (1), 19-37.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Academisch curriculum, academische gerichtheid, anomie, competentieverschillen, curriculumpositie, etniciteit, gender, gezinssituatie, inschrijvingsplicht, klasgrootte, leerlingengedrag, leerprestaties, mixiteit, opleidingsniveau van de ouders, schoolse prestatie, schoolnet, schooltype, schoolwerk, sociaal kapitaal, socio-economische status, studielast, studienormen, weigeringsrecht