Gepercipieerde academische gerichtheid en discipline in vrije katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen.

Auteurs

Van Houtte, M. (2003). 

 PDF-versie

Abstract

De conclusie dat openbare en private scholen verschillen op het vlak van cognitieve prestatie van de leerlingen wordt meestal verklaard door te verwijzen naar hun differentiële academische en disciplinaire oriëntatie. Het schaarse empirische bewijs voor deze verklaring stamt hoofdzakelijk van Amerikaans onderzoek. Omdat katholieke scholen in Vlaanderen nauwelijks vergelijkbaar zijn met Amerikaanse katholieke scholen, is het hoofddoel van dit artikel te onderzoeken of katholieke en openbare scholen in Vlaanderen verschillen op het vlak van academische en disciplinaire gerichtheid gepercipieerd door de leerlingen. Hiervoor werden multilevelanalyses uitgevoerd, gebaseerd op 68 katholieke scholen met 6427 leerlingen en 20 openbare scholen met 961 leerlingen. De conclusie is dat, rekening houdend met de meest belangrijke schoolkenmerken en leerlingkenmerken, meisjes in katholieke scholen hun school als meer academisch georiënteerd en minder gekenmerkt door anomie percipiëren dan meisjes in openbare scholen.

Referentie

Van Houtte, M. (2003). Gepercipieerde academische gerichtheid en discipline in vrije katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen. Sociale Wetenschappen, 46, (1), 19-37.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Academisch curriculum, academische gerichtheid, anomie, competentieverschillen, curriculumpositie, etniciteit, gender, gezinssituatie, inschrijvingsplicht, klasgrootte, leerlingengedrag, leerprestaties, mixiteit, opleidingsniveau van de ouders, schoolse prestatie, schoolnet, schooltype, schoolwerk, sociaal kapitaal, socio-economische status, studielast, studienormen, weigeringsrecht