Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroegadolescente meisjes. Een onderzoeksnota.

Auteurs

Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

Gedurende de vroeg-adolescentie ontwikkelt zich, zowel bij jongens als bij meisjes, een dynamische wisselwerking tussen het versneld psycho-biologisch groeiritme enerzijds en een sterker geworden profilering van de geslachtsrolsocialisatie anderzijds. Meisjes ervaren een conflict tussen de dominante inhoud van de meisjesrol en de adequate rolvervulling op school. Het in competitie treden met de medeleerlingen is voor hen in zekere zin tegenstrijdig met de behoefte aan sociale aanvaarding. In de schoolcontext mag ervan uitgegaan worden dat meisjes in sterkere mate geconfronteerd worden met dergelijke spanningen in gemengde dan in gescheiden scholen. In dit onderzoek gaat men op zoek naar een verklaring voor het differentiële effect van mixiteit op stress bij meisjes

Onderzoeksfiche

Referentie

Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004). Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroegadolescente meisjes. Tijdschrift voor Sociologie, 25, (2), 115-138.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksnota

Trefwoorden

Gender, secundair onderwijs, welbevinden