Gezinstrajecten en schoolloopbanen van kinderen

Auteurs

Havermans, N., Vanassche, S., Botterman, S. & Matthijs, K. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek wilt nagaan of de negatieve effecten van een scheiding van de ouders op de schoolprestaties te maken hebben met het aantal transities die iemand meemaakt (bijvoorbeeld vijf keer verhuizen i.p.v. één keer), de leeftijd van de kinderen bij de scheiding, en/of het type van transitie (van een intact naar een eenoudergezin, van een eenoudergezin naar een stiefgezin, van een stiefgezin naar een eenoudergezin). Dit werd onderzocht met gegevens uit het onderzoek Scheiding in Vlaanderen (SiV), waarmee logistische regressies werden uitgevoerd. Het aantal transities die iemand meemaakt, blijken een negatief effect te hebben op de onderwijsuitkomsten, in lijn met de meervoudige-transitiebenadering. Dit is zorgwekkend omdat het onderwijs in grote mate iemands sociale positie bepaalt, ook op lange termijn. Deze sociale positie betreft onder meer het inkomen, het welbevinden, de gezondheid en de levensverwachting. Het type transitie en de leeftijd bij de transitie hebben geen eenduidig effect.

 

Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek

Er is een veelvoud aan publicaties met de SiV-data:

Mortelmans, D., Pasteels, I., Bracke, P., Matthijs, K., Van Bavel, J., Van Peer, C. (Eds.), Scheiding in Vlaanderen, Leuven: Acco.

Referentie

Havermans, N., Vanassche, S., Botterman, S. & Matthijs, K. (2013). Gezinstrajecten en schoolloopbanen van kinderen. In M. Corijn & C. Van Peer (Eds.), Gezinstransities in Vlaanderen (pp. 285-309). Studiedienst van de Vlaamse Regering.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN

9789040303418

Trefwoorden

Echtscheiding, gezinsvormen, secundair onderwijs, schoolloopbanen