Gezocht: ingenieur: m/v. Een onderzoek naar studiekeuze vanuit genderperspectief.

Auteurs

Van Aarschot, M., Hermans, D.J. & Verhoeven, J.C. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

Hoewel ook meisjes in het secundair onderwijs belangstelling hebben voor exacte wetenschappen, kiezen ze minder dan jongens voor exact-wetenschappelijke richtingen aan de universiteit. In dit onderzoeksrapport wordt voornamelijk aandacht besteed aan de verschillen tussen jongens en meisjes uit het laatste jaar secundair onderwijs met wiskunde of wetenschappen als hoofd- of bijoptie, bij het maken van hun keuze voor een instelling en een studierichting in het hoger onderwijs in Vlaanderen. In een eerste hoofdstuk wordt de theoretische achtergrond van het onderzoek en het onderzoeksontwerp geschetst. Hoofdstuk twee bevat de onderzoeksresultaten betreffende de sociale en persoonskenmerken van de leerlingen die deelnamen aan het onderzoek. Hoofdstuk drie geeft een overzicht van de keuzes die de leerlingen maken en in een vierde en laatste hoofdstuk wordt een antwoord gegeven op de vragen omtrent de verschillen in studiekeuzemotieven tussen jongens en meisjes.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Aarschot, M., Hermans, D.J. & Verhoeven, J.C. (2001). Gezocht: ingenieur (m/v). Een onderzoek naar studiekeuze vanuit genderperspectief. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U. Leuven, Faculteit wetenschappen, Centrum voor Onderwijssociologie.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Genderverschillen, studiekeuze