Good Training is Not Enough: Research on Peer Mediation Program Implementation
Auteurs
Bickmore, K. (2002).

Abstract
WAT
In dit artikel wordt het effect van peer bemiddeling programma’s nagegaan in 18 scholen in Cleveland. Verschillen in disciplinaire schorsing en studieprestaties werden nagegaan.
Methode
Er namen 18 scholen deel aan het programma dat 1 jaar duurde. Er werden vragenlijsten afgenomen over conflict management, begrip en attitudes bij 8-11 jarigen voor en na de implementatie van het programma. (n niet meegedeeld). Het Cleveland Municipal School District Center for Conflict Resolution (CCR) creëerde het programma. De trainers zijn geen professionele leerkrachten maar net afgestudeerde jongeren. In het programma kreeg een team van 25-30 leerlingen uit primair onderwijs en 1 of 2 volwassen begeleiders van elk van de 18 projecten hulp in de ontwikkeling van het programma en een intensieve peer bemiddeling training van 3 dagen die werd begeleid door de CCR. Peer bemiddelaars waren representatief voor de school. Analyses zijn louter beschrijvend.
Resultaten •
Ongeveer 70% van alle studenten zeiden dat ze graag peer bemiddelaars zouden zijn wat een indicatie is voor het prestige van het programma • Studenten hun gemiddeld begrip en geneigdheid naar geweldloze conflict resolutie steeg significant wanneer pre en post testen werden vergeleken • Ook de beoordeling van hun eigen competenties in het afhandelen van conflicten met peers steeg significant • Er werden geen significante verschillen gevonden voor positief school klimaat. Leerlingen beoordeelden het schoolklimaat dus niet positiever bij pre en post test vergelijking. • Gemiddelde scores voor attitudes van studenten over conflict bij peer relaties steeg sterker bij jongens dan bij meisjes. De initiële scores van meisjes was significant hoger dan jongens maar bij de meisjes was er dus geen verandering bij de post test zichtbaar. • Disciplinaire schorsingen daalden in de project scholen met 25% terwijl in de andere scholen in Cleveland een gemiddelde stijging van 2% merkbaar was. Peer bemiddeling kan volgens de auteurs dus een betekenisvol alternatief vormen voor disciplinaire schorsing.
Referentie
Bickmore, K. (2002). Good Training is Not Enough: Research on Peer Mediation Program Implementation. Social Alternatives, 21(1), 33.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel