Grade retention and its association with school misconduct in adolescence: a multilevel approach
Auteurs
Demanet, J., van Houtte M. (2013).

Abstract
Recent onderzoek stelt vast dat de mate waarin leerlingen de schoolregels overtreden verschilt tussen scholen. Onderzoek naar de oorzaken van schools wangedrag gebruikt vooral individuele verklaringsmodellen. Deze kunnen verschillen tussen scholen echter moeilijk verklaren. In dit onderzoek wordt op zoek gegaan naar de schoolkenmerken die samenhangen met de mate waarin leerlingen schooldeviant gedrag vertonen. Daarbij focussen de onderzoekers vooral op de effecten die uitgaan van de leerlingsamenstelling van scholen, factoren die onderbelicht bleven in voorgaand onderzoek.. Er wordt gebruik gemaakt van een multilevel analyse van data (2004-2005) bij 11.872 studenten in 85 Vlaamse middelbare scholen. Uit de resultaten blijkt dat wanneer jongeren in het lager onderwijs blijven zitten, ze minder kans hebben om wangedrag te vertonen in hun adolescentie dan de jongeren die blijven zitten in het secundair onderwijs. Ook lijken studenten die op een school zitten waar het percentage zittenblijvers hoger is dan het gemiddelde, meer afwijkend gedrag te vertonen dan hun collega’s op scholen waar dit percentage lager ligt.
Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek
Demanet, J. (2013). We don’t need no education! A multilevel inquiry into the compositional and cultural school determinants of school misconduct. Gent: Ugent.
Demanet, J., Vanderwegen, P., Vermeersch, H., Van Houtte M. (2013). Unravelling gender composition effects on rule-breaking at school: a focus on study attitudes. Gent: Ugent.
Referentie
Demanet, J., van Houtte M. (2013). Grade retention and its association with school misconduct in adolescence: a multilevel approach. School effectiveness and school improvement, 24, (4) 417-434.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Diversiteit, leerproblemen, probleemgedrag, secundair onderwijs, studieprestaties