Groepssamenstelling en klaspraktijk: een onderzoek naar de relatie tussen de beide, ook in hun effect op de inzet en schoolse prestaties. LOA-rapport 9.

Auteurs

Opdenakker, M.C., Van Damme, J. & Minnaert, A. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

In het rapport wordt verslag uitgebracht van onderzoek naar de samenhang tussen kenmerken van de groepssamenstelling en van de klaspraktijk. Ook het effect van kenmerken van de groepssamenstelling en van de klaspraktijk op de inzet en de schoolse prestaties worden onderzocht. Uitgaande van een theoretisch werkmodel ter verklaring van leervorderingen in het secundair onderwijs werd een model geformuleerd dat de samenhang en beïnvloedingsstromen tussen diverse kenmerken van de groepssamenstelling, klaspraktijk, inzet en het presteren voor wiskunde aan het einde van het tweede leerjaar secundair onderwijs van lesgroepen wiskunde weergeeft. De data werden ontleend aan de dataset van het LOSO-project en de onderzoeksgroep om

Onderzoeksfiche

Referentie

Opdenakker, M.C., Van Damme, J. & Minnaert, A. (2002). Groepssamenstelling en klaspraktijk: een onderzoek naar de relatie tussen de beide, ook in hun effect op de inzet en schoolse prestaties. LOA-rapport 9. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Steunpunt Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt (LOA), Cel voor Analyse van Onderwijsloopbanen

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Groepssamenstelling, inzet, klaspraktijk, schoolprestaties, secundair onderwijs