Habits from Home, Lessons from School: Influences on Youth Civic Engagement.

Auteurs

Andolina, M. W., Jenkins, K., Zukin, C., & Keeter, S. (2003).

 PDF-versie

Abstract

WAT
Deze paper tracht de invloed van gewoontes die thuis of op school zijn aangeleerd op jongeren hun maatschappelijk engagement na te gaan. Dit onderzoek is beschrijvend van aard en omvat 2 surveys.

METHODE
In 2002 werden in april en mei 1001 mensen geïnterviewd tussen 15 en 25 jaar oud via telefoon of internet. In februari werd door een ander onderzoeksbureau 1166 mensen tussen 15 en 25 jaar via telefoon geïnterviewd. Er werden allerlei vragen gesteld omtrent maatschappelijk engagement, of ze stemden, vrijwilligerswerk deden, of ze producten boycotten, mee hebben gedaan aan protesten enzovoort. De analyses worden voorgesteld door middel van kruistabellen zonder significantie testen.

RESULTATEN
• Liefdadigheid begint thuis: 38% van de respondenten waar thuis vaak over politiek gediscussierd wordt, stemmen altijd tegenover 20% van diegene waar er geen discussies plaatsvinden
• Jongeren waarvan de ouders zelf vrijwilligerswerk deden, doen zelf vaker vrijwilligerswerk en plakken meer bumper stickers van hun partij op hun auto
• School: 45% van de studenten uit het secundair waarvan de scholen zelf informatie over vrijwilligerswerk aanbieden, heeft vrijwilligerswerk gedaan tegenover 33% waarvan de school geen informatie over vrijwilligerswerk aanbied
• 59% van de studenten waar vrijwilligerswerk verplicht was om af te studeren heeft deelgenomen aan vrijwilligerswerk tegenover 37% waar er niet zo een vereisten waren.

Referentie

Andolina, M. W., Jenkins, K., Zukin, C., & Keeter, S. (2003). Habits from Home, Lessons from School: Influences on Youth Civic Engagement. PS: Political Science and Politics, 36(2), 275–280.

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel