Habitus Transformation and Hidden Injuries Successful Working-class University Students.
Auteurs
Lehmann, W. (2014).

Abstract
Dit onderzoek richt zich op studenten op een Canadese universiteit, afkomstig uit de workingclass, maar die zeer ‘succesvol’ zijn op de universiteit, niet alleen qua prestaties, maar op het gebied van sociale integratie in het studentenbestaan. De auteur onderzoekt hoe deze studenten de universiteit ervaren, in hoeverre zij hun succes relateren aan hun sociale achtergrond, of hun succes de relatie met hun ouders en vrienden ‘thuis’ heeft veranderd. Een vierde vraag behelst de eventuele habitustransformatie1 van een working-class habitus naar een middle-class habitus. De onderzoeker heeft 22 succesvolle working-class studenten meerdere keren geïnterviewd tijdens hun studentenjaren. Uit de resultaten komt naar voren dat deze jongeren studeren zien als het inlossen van hun droom, en vaak ook die van hun ouders. Velen praten over hun sociale achtergrond niet als een barrière, maar iets wat hen bepaalde waren heeft aangeleerd, zoals een sterk arbeidsethos en onafhankelijkheid. Wel is hun relatie tot hun ouders en vroegere vrienden veranderd: de intensieve blootstelling aan en integratie in een ‘nieuwe wereld’ heeft de relatie met ‘thuis’ complexer en soms ook lastiger gemaakt. De auteur verwijst hierbij naar de term ‘hidden injury of class’: door sociale mobiliteit wordt de relatie tussen ouders-kind lastiger en verliezen beide partijen sociaal kapitaal. Echter, de studenten voelen zich nog regelmatig ‘anders’, zij maken vooralsnog geen deel uit van de middenklasse, maar bevinden zich er voorlopig ergens tussenin.
As the numbers of working-class students at university grow, we need to gain a better understanding of the different ways in which they consolidate their working-class habitus with the middle-class culture of the academic field. Drawing on data from a four-year longitudinal, qualitative study of working-class students at a large, research-intensive Canadian university, I focus on the experiences of those participants who fully embraced, became integrated, and achieved academic success at university. They not only spoke about gaining new knowledge, but also about growing personally, changing their outlooks on life, growing their repertoire of cultural capital, and developing new dispositions and tastes about a range of issues, from food to politics and their future careers. Yet, the interviews also reflect a complex and complicated mix of allegiances to and dismissal of their working-class roots, as many recognize this transformative process as having made relationships with parents or former friends and peers more difficult. The article concludes with a discussion of the implications for working-class students who increasingly distance themselves from the class culture in which they grew up, but who are still likely to find themselves in adult situations in which they are perceived as cultural outsiders.
Referentie
Lehmann, W. (2014). Habitus Transformation and Hidden Injuries Successful Working-class University Students. Sociology of education, 87(1), 1-15.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0038-0407
Trefwoorden
Hoger onderwijs; kansenongelijkheid; schoolwelbevinden; studieprestaties