Hechting aan ouders en welbevinden van adolescenten: de invloed van sociale vaardigheden en sociale competentie.
Auteurs
Engels, R., Finkenauer, C., Meeus, W. & Dekovic, M. (2000).

Abstract
IHechtingstheoretici gaan ervan uit dat kinderen de ervaringen die ze opdoen met hun moeders internaliseren in ‘internal working models’ die hun activiteiten in andere sociale relaties structureren en richting geven. Jonge mensen leren van hun interacties met ouders hoe ze warme en bevredigende vriendschappen moeten aangaan en onderhouden. Zo worden bij jongeren die van hun ouders de zekerheid krijgen dat ze het waard zijn om van te houden en te verzorgen, gevoelens van zelfvertrouwen versterkt. Deze studie onderzoekt de rol van sociale vaardigheden en sociale competentie als mediatoren van de relatie tussen ouderlijke hechting en welbevinden van adolescenten. Structurele vergelijkingsmodellering werd gebruikt om de modellen en paden tussen de concepten te schatten. In dit onderzoek werden gegevens gebruikt van 508 12-18 jarigen.
Referentie
Engels, R., Finkenauer, C., Meeus, W. & Dekovic, M. (2000). Hechting aan ouders en welbevinden van adolescenten. De invloed van sociale vaardigheden en sociale competentie. Pedagogiek 20, (4), 291-309.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Gezin, hechtingstheorie, ouderlijke hechting, ouderschap, sociale competentie, sociale vaardigheden, welbevinden