Helping students resolve their conflicts through conflict resolution and peer mediation training.
Auteurs
Turnuklu, A., Kacmaz, T., Turk, F., Kalender, A., Sevkin, B., & Zengin, F. (2009).

Abstract
WAT
Deze paper onderzoekt de effectiviteit van een conflict resolutie en peer bemiddelings (CRPM) programma in Turkije. Het succes van CPRM programma’s werd in het Westen reeds herhaalderlijk aangetoond. In deze studie wil men nagaan of zulke technieken ook bruikbaar zijn in lage SES scholen in Turkije.
METHODE
In twee lagere scholen in Turkije kregen 520 leerlingen (12 klassen) uit het 4 de (10 jaar) en 5de (11 jaar) leerjaar de Conflict Resolutie en Peer Bemiddelings (CRPM) training. De leerlingen kwamen voornamelijk uit arme gezinnen.
Het CRPM programma werd ontwikkeld op basis van de bestaande literatuur over conflict resolutie en peer bemiddeling en werd aangepast aan de specifieke context in Turkije. In 2006-2007 kregen de leerlingen gedurende de lessen 2 uur per week de training. In totaal werd er 31 uur training gegeven. Voor de training kregen ook de leerkrachten een training zodat zij mee konden helpen met een verdere implementatie van het programma.
Er werd zowel gebruik gemaakt van de “Total student body” en “cadre” aanpak. Bij de Total student body aanpak krijgt elke student van de klas/school het programma onderwezen; Daarnaast worden bij de “cadre” aanpak enkele leerlingen gekozen als peer bemiddelaars. Op deze leerlingen kunnen de andere leerlingen beroep doen indien er een conflict is.
Alle studenten kregen tijdens het programma 4 thema’s onderwezen.
1) De aard van conflicten begrijpen (9 uur) Dit omvat het begrijpen van inter-persoonlijk conflicten, het positieve van conflicten, verschillende soorten conflicten, bronnen van conflict, conflict resolutie strategieën en technieken.
2) Communicatieve vaardigheden (4 uur) Dit omvat actief luisteren, empathie, kritiek aanvaarding, …
3) Anger management vaardigheden (6 uur) Dit omvat herkennen van de eigen emoties, de eigen emoties uitdrukken, het begrijpen van iemand anders zin emoties, de aard van boosheid, reactie tot boosheid, zelf controle en anger management,…
4) Interpersoonlijke conflict resolutie vaardigheden (12uur) Dit omvat het ontwikkelen van onderhandelings en peer bemiddeling vaardigheden. Zoals vragen of het probleem opgelost kan worden door onderhandeling; het bepalen van de eisen en redenen van elke partij; het geruststellen van de andere partij dat de eisen, emoties en redenen begrepen zijn door middel van empathie, actief luisteren; het evalueren en maken van enkele oplossingen; het creëren van een gezamenlijke en logische overeenkomst waar alle partijen mee akkoord gaan.
De peer bemiddelaars kregen nog een extra training waarbij er werd gefocust op het eindigen van agressie en het kalmeren van de partijen, het verzekeren dat beide partijen een oplossing willen en het onderhandelingsproces faciliteren om daarna de overeenkomst te formaliseren op papier. Deze peer bemiddelaars werden door de klasgenoten gekozen; Ze moesten een top drie maken van klasgenoten die ze het meest vertrouwen of op wie ze beroep zouden doen om de bemiddelen. De meest gekozen leerlingen werden geselecteerd. Er moest na elk conflict een bemiddelingsrapport worden gemaakt waarin de aard van het conflict, het proces en het uiteindelijke besluit werden beschreven.
Er werden voornamelijk percentages en chi² statistieken gerapporteerd.
RESULTATEN
• Er werden 444 conflicten gerapporteerd waarvan 95.5% tussen 2 partijen
• 35.4% van de conflicten ging tussen meisjes; 34.2% tussen jongens en 30.4% tussen jongens en meisjes
• De leerlingen kozen voor hun conflicten vaker meisjes als bemiddelaars dan jongens.
• Het vaakst voorkomende conflict bij jongens was fysieke agressie (vechten, te ruw spelen,…) terwijl bij meisjes verbale agressie de grootste rol speelde (verbaal pesten,…)
• Van de 444 conflicten eindigden 439 (98%) in een overeenkomst. Op basis van die resultaat besluiten de auteurs dat conflict resolutie en peer bemiddeling programma’s ook effectief kunnen zijn in lage SES scholen in Turkije.
Referentie
Turnuklu, A., Kacmaz, T., Turk, F., Kalender, A., Sevkin, B., & Zengin, F. (2009). Helping students resolve their conflicts through conflict resolution and peer mediation training. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1(1), 639–647.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel