Het basis- en intercultureel aanbod opvoedingsondersteuning voor gezinnen met adolescenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Auteurs
Flament, I., & Vanderfaeillie, J. (2005).

Abstract
Opvoedingsondersteuning lijkt wel hét toverwoord als het gaat om preventie van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen. Het is een paraplubegrip waaronder een breed spectrum van programma’s schuilgaat. Deze kunnen verschillen naar vorm, functie, doelgroep, doelstelling en onderliggende pedagogisch-filosofische oriëntatie. Door het preventieve karakter van opvoedingsondersteuning is er reeds veel aandacht gegaan naar gezinnen met jonge kinderen ( 0 tot 12 jaar). Echter ouders met adolescenten hebben ook opvoedingsvragen en –problemen, dus moet er ook voor deze ouders een aanbod beschikbaar zijn. Tenslotte, zo blijkt uit de literatuur, hebben ook allochtone ouders vragen over en problemen met de opvoeding van hun pubers.
Dit artikel is de neerslag van een schriftelijke bevraging gehouden bij een hulpverleningsorganisaties in Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG)(n=79) waarin wordt nagegaan welke vormen van opvoedingsondersteuning worden aangeboden, door de Brusselse hulpverleningsorganisaties, aan ouders met adolescenten én in welke mate dit aanbod intercultureel is voor Marokkaanse ouders.
De resultaten tonen dat ouders met adolescenten, met hun opvoedingsvragen en –problemen in iets meer dan éénderde van de huidige organisaties terecht kunnen en dat dit aanbod vooral ambulant en individueel van aard is. Dit wil zeggen dat opvoeding als thema in gesprekken en andere contactmomenten aan bod komt. Vooral het aanbod groepswerking voor vaders is beperkt. Echter, voor Marokkaanse moeders wordt er, in vergelijking met de vorige doelgroep, een ruimer intercultureel groepsgericht aanbod voorzien. Op het niveau van de hulverleningsrelatie stellen we vast dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft tijdens ambulante gesprekken, huisbezoeken en (in)formele contactmomenten, zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met de specifieke noden van de Marokkaanse ouders. Tenslotte www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 geeft ongeveer 15% van de organistaties aan dat ze met tolken werken en/of 30% werkt met intercultureel bemiddelaars.
Referentie
Flament, I., & Vanderfaeillie, J. (2005). Het basis- en intercultureel aanbod opvoedingsondersteuning voor gezinnen met adolescenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 24(3).
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Journal Article