Het belang van een positief schoolklimaat voor de preventie van slachtofferschap en pesten op school.
Auteurs
Van Kelecom, E., Hadermann, E., & Coenen, E. (2021).

Abstract
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school. Zij leren daar niet enkel over wiskunde
en taal, de school is ook een plaats waar ze zich persoonlijk en sociaal ontwikkelen. Daarom is het
belangrijk dat jongeren zich er veilig en thuis voelen. Een positief schoolklimaat ondersteunt deze
ontwikkelingen. Naast positieve ervaringen kunnen leerlingen op school ook negatieve zaken ervaren,
zoals slachtofferschap of pesten. Op basis van de JOP-schoolmonitor 2 (2018) wordt het verband
tussen het schoolklimaat en slachtofferschap in Vlaamse scholen bekeken. Het schoolklimaat wordt
opgedeeld in drie aspecten: geborgenheid, vriendschappen en academische prestaties. Voor
eigendomsdelicten (vandalisme en afpersing), persoonsdelicten (geweld met verwondingen) en
cyberdelicten (intimidatie online en ongewenste sexting) vinden we dat meer geborgenheid, betere
vriendschappen en betere academische prestaties samenhangen met minder slachtofferschap in
eender welke context. Voor afpersing, vandalisme en geweld werd specifiek gevraagd waar dit de
laatste keer plaatsvond. Voor deze delictstypes vinden we dat betere vriendschappen samenhangen
met minder slachtofferschap op school. Tenslotte is het opvallend dat schoolklimaat een kleinere rol
speelt wanneer jongeren rapporteren over slachtofferschap op school, dan wanneer zij aangeven hoe
vaak zij in eender welke context slachtoffer werden. Dat geldt zowel voor eigendomsdelicten als voor
persoonsdelicten.
Referentie
Van Kelecom, E., Hadermann, E., & Coenen, E. (2021). Het belang van een positief
schoolklimaat voor de preventie van slachtofferschap en pesten op school.
Welwijs: Wisselwerking Onderwijs En Welzijnswerk, 32(4), 26–29
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel