Het effect van jeugdparticipatie en schoolervaringen op democratische waardepatronen. Een longitudinaal onderzoek naar de kennis, interesse en politieke participatie van jongeren.
Auteurs
Quintelier, E. & Claes, E. (2011).

Abstract
In een democratie is het zeer belangrijk dat democratische waardepatronen worden aangeleerd. Dit kan thuis aangeleerd worden, maar ook op school en in het verenigingsleven. Als uitkomst van het socialisatieproces in scholen en verenigingen ontstaan er drie houdingen/gedragingen: politieke kennis, politieke interesse en politieke participatie. Politieke kennis is ten eerste een voorwaarde voor integratie in het politieke systeem. Politieke interesse is op zijn beurt een voorwaarde voor democratisch burgerschap. Ten derde is politieke participatie een belangrijk onderdeel van democratisch burgerschap. Deze studie onderzoekt of er na enkele jaren nog sprake is van een effect van de school/het lidmaatschap van een vereniging op democratisch burgerschap. Om dit te onderzoeken wordt de Belgische Politieke Panel Studie (BPPS 2006-2008) gebruikt die data bevat over 16- en 18-jarigen. De conclusie is dat het spreken over politieke actualiteit, het lid zijn van een schoolraad, vrijwilligerswerk op school en een groepswerk maken alle vier een duidelijk positief effect hebben op democratisch burgerschap. Voor het verenigingsleven zijn er minder effecten.
Referentie
Quintelier, E. & Claes, E. (2011). Het effect van jeugdparticipatie en schoolervaringen op democratische waardepatronen. Een longitudinaal onderzoek naar de kennis, interesse en politieke participatie van jongeren. Welwijs: Wisselwerking Onderwijs en Welzijnswerk, 22 (2), 5-9.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
1378-6121
Trefwoorden
Secundair onderwijs, politieke interesse, vorming