Het schoolwelbevinden in Brussel
Auteurs
De Clerck, O., & Vettenburg, N. (2011).

Abstract
Schoolwelbevinden is een vast thema dat het Jeugdonderzoeksplatform meeneemt in haar survey-onderzoek. Ook de Brusselse leerlingen op de Nederlandstalig middelbare scholen zijn in de JOP-monitor Brussel uitgebreid bevraagd naar hun ervaringen met school. Centraal hierbij stonden de vragen: (1) hoe goed voelen zij zich op school; (2) verschillen zij daarin van Vlaamse leerlingen (leerlingen die les volgen in het secundair onderwijs in Vlaanderen) en (3) zien we verschillen in de factoren die hierop een invloed uitoefenen met de Vlaamse leerlingen? De JOP-monitor Brussel werd afgenomen in 32 Nederlandstalige Brusselse scholen bij in totaal 2498 leerlingen (N=2498; 53% meisje; 12-23 jaar oud; gem. leeftijd: 16). Er werd een vergelijking gemaakt met de Vlaamse scholieren op basis van de JOP-monitor 2. Uit de resultaten komt naar voren dat in Brussel, net als in Vlaanderen, het schoolwelbevinden van de scholier gemiddeld hoog is. In Brussel ligt het gemiddelde echter wel iets lager dan in Vlaanderen. Overeenkomstig met ander onderzoek zien we dat leerlingen met een gunstig toekomstperspectief, zelfbeeld en een responsieve ouderrelatie, een positievere schoolbeleving hebben. In de grootstedelijke context zien we echter veel diversiteit. In tegenstelling tot andere onderzoeken komt er uit de JOP-data naar voren dat allochtone leerlingen zich minder goed op school voelen. Ook de financiële ruimte van het gezin blijkt een rol te spelen: kinderen uit gezinnen die moeilijk rondkomen ervaren een lagere schoolbeleving en een minder goede relatie met hun leerkrachten. Dit effect speelde niet bij de Vlaamse leerlingen. De achterstellingsproblematiek in Brussel heeft dus een bijkomend effect op schoolbeleving.
Referentie
De Clerck, O., & Vettenburg, N. (2011). Het schoolwelbevinden in Brussel. Uit: N. Vettenburg, M. Elchardus en J. Put (Red.). Jong in Brussel. Bevindingen uit de JOPmonitor Brussel (pp. 69-106). Acco: Leuven.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in boek
ISBN
978-90-334-8414-8