Het schoolwelbevinden van jongeren in Vlaanderen
Auteurs
Vettenburg, N. & Brondeel, R. (2010).

Abstract
In het leven van jongeren neemt de school een belangrijke plaats in. Met een leerplicht tot 18 jaar zitten Vlaamse jongeren niet alleen vele jaren op de schoolbanken, zij maken in vergelijking met buitenlandse scholieren ook lange schooldagen en spenderen veel tijd aan huistaken. Men kan dan ook verwachten dat de beleving van de schooltijd een serieuze impact heeft op de persoonlijke en sociale ontwikkeling van jongeren en een belangrijk aandachtspunt vormt voor het beleid. Aan de hand van de JOP-monitor 2 wordt in dit hoofdstuk dieper ingegaan op het schoolwelbevinden van jongeren en factoren die daarop een invloed hebben. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen twee dimensies van schoolwelbevinden namelijk ‘schoolbeleving’ en ‘de relatie met lesgevers’ en worden de resultaten telkens weergegeven voor zowel leerlingen in het secundair onderwijs als leerlingen in het hoger onderwijs. Inzake schoolbeleving tonen de resultaten aan dat de meeste leerlingen tevreden zijn over hun school en opleiding. In het secundair onderwijs is de responsiviteit van de moeder de belangrijkste voorspeller voor de schoolbeleving terwijl dit in het hoger onderwijs de opleidingsvorm is, namelijk het les volgen aan de universiteit. Daarnaast blijken, sterker in het hoger onderwijs dan in het secundair onderwijs, een gunstig toekomstperspectief en een positief zelfbeeld goede voorspellers te zijn voor een positieve schoolbeleving. In verband met de relatie met leerkrachten, stellen de auteurs vast dat de meeste leerlingen een goede relatie hebben met hun leerkrachten. In het secundair onderwijs is vooral de leeftijd, en in het hoger onderwijs is vooral de onderwijsvorm, de belangrijkste voorspeller voor een positieve relatie met de lesgevers. Daarnaast spelen voor beide groepen het zelfbeeld, het toekomstperspectief en de responsiviteit van de moeder een rol.
Referentie
Vettenburg, N. & Brondeel, R. (2010). Het schoolwelbevinden van jongeren in Vlaanderen. In: N. Vettenburg, J. Deklerck & J. Siongers. (Red). Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 2 (pp. 59-78). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boekhoofdstuk