Het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen.

Auteurs

Engels, N., Aelterman, A. Schepens, A. & Van Petegem, K. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Doel van deze studie is om betrouwbare en valide meetinstrumenten te ontwikkelen om het welzijn van leerlingen op secundaire scholen en in de klascontext te meten. Het eerste deel bestaat uit een literatuurstudie om een conceptueel raamkader te ontwikkelen. Een inventaris van indicatoren werd samengesteld op basis van wat leerlingen zelf belangrijk achten voor hun school- en klaswelzijn. Dit raamwerk stuurde de vragenlijst. Het explorerend deel was opgebouwd rond semi-gestructureerde paneldiscussies met leerlingen om bovenstaande inventaris af te toetsen. In de derde fase van het onderzoek, het kwantitatieve deel, werden likertschalen geconstrueerd, gebaseerd op de paneldiscussies. Experten werden gevraagd om de validiteit van de vragenlijst te beoordelen. 2054 leerlingen vulden de vragenlijst in. Zo kan de relatie tussen welzijn en verschillende aspecten van de schoolomgeving onderzocht worden

Onderzoeksfiche

Referentie

Engels, N., Aelterman, A. Schepens, A. & Van Petegem, K. (2003). Het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Pedagogische studiën, 80, (3), 192-209.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Schoolwelbevinden, welbevinden