How Diversity Approaches Affect Ethnic Minority and Majority Adolescents: Teacher–Student Relationship Trajectories and School Outcomes.
Auteurs
Baysu, G., Hillekens, J., Deaux, K. (2020).

Abstract
Deze studie trachtte diversiteitsbenaderingen op school te relateren aan de continuiteit en verandering in leerkracht-student relaties, vergelijking makend tussen Belgische meerderheid (N=1,875, Mage=14.56) en Turkse en Marokkaanse minderheid studenten (N=1,445, Mage=15.07). Latente-groei-gemengde-modellen van door studenten gerapporteerde ondersteuning en afwijzing door leerkrachten gedurende 3 jaar tonen drie trajecten per groep: normatief-positief (hoge ondersteuning, lage afwijzing) en afnemend-negatief (matige ondersteuning, sterk afnemende afwijzing) voor beide groepen, toenemend-negatief (matige ondersteuning, lage afnemende afwijzing) voor minderheid studenten, matig-positief (matige ondersteuning, lage afwijzing) voor meerderheid studenten. Trajecten verschilden tussen leeftijdsgroepen. Student en leerkracht percepties van gelijkheid en multiculturalisme veroorloofden, en assimilationisme bedreigden, normatief-positieve trajecten voor minderheden. Diversiteitsbenaderingen hadden minder impact op meerderheidstrajecten. Normatief-positieve trajecten waren gerelateerd aan verbeterde schoolresultaten; ze waren minder waarschijnlijk, maar meer gunstig voor minderheden dan voor de meerderheidsjeugd.
This study aimed to relate school diversity approaches to continuity and change in teacher–student relationships, comparing Belgian‐majority (N = 1,875, Mage = 14.56) and Turkish and Moroccan‐ minority adolescents (N = 1,445, Mage = 15.07). Latent‐Growth‐Mixture‐Models of student‐reported teacher support and rejection over 3 years revealed three trajectories per group: normative‐positive (high support, low rejection) and decreasing‐negative (moderate support, high‐decreasing rejection) for both groups, increasing‐negative (moderate support, low‐increasing rejection) for minority, moderate‐positive (moderate support, low rejection) for majority youth. Trajectories differed between age groups. Student and teacher perceptions of equality and multiculturalism afforded, and assimilationism threatened, normative‐positive trajectories for minority youth. Diversity approaches had less impact on majority trajectories. Normative‐positive trajectories were related to improved school outcomes; they were less likely, but more beneficial for minority than majority youth.
Referentie
Baysu, G., Hillekens, J., Deaux, K. (2020). How Diversity Approaches Affect Ethnic Minority and Majority Adolescents: Teacher–Student Relationship Trajectories and School Outcomes. Child Development. Child Development.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1111/cdev.13417