How school teams perceive and handle multilingualism : the impact of a school’s pupil composition.

Auteurs

Strobbe, L., Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., Van Gorp, K., Van den Branden, K., & Van Houtte, M. (2017). 

 

 PDF-versie

Abstract

Nederlands

In dit artikel wordt nagegaan hoe de linguïstische diversiteit van scholen en hoe scholen dit zelf zien, de regels en praktijken omtrent meertaligheid binnen de school beïnvloedt. Het onderzoek kende een mixed-method design (survey 1255 leerkrachten in 67 Vlaamse basisscholen; focusgroepen met 3-6 leerkrachten, zorgleerkrachten en directieleden). De percepties van de school hangen sterk af van de linguïstische diversiteit van hun leerlingen. Gemixte scholen staan doorgaans toleranter ten opzichte van meertaligheid dan andere scholen; over het algemeen wordt meertaligheid weinig getolereerd in Vlaamse basisscholen. Zowel positieve als negatieve ervaringen voeden de percepties van leerkrachten en andere werknemers binnen de school.

Engels

Nowadays, pupils bring a variety of languages to school. This study focuses on how school teams perceive the linguistic composition of pupil populations and how this influences their teaching practices regarding multilingualism. The mixed-method design combines a multilevel regression analyses (of data from 1255 teachers in 67 schools) with focus group discussions amongst teachers and headmasters in ten schools. Our findings indicate that school teams distinguish between schools with different pupil populations. Differences in the linguistic composition of the pupil population results in different levels of tolerance towards multilingualism. Teachers’ perceptions are fed by both negative and positive motivations.

Referentie

Strobbe, L., Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., Van Gorp, K., Van den Branden, K., & Van Houtte, M. (2017). How school teams perceive and handle multilingualism : the impact of a school’s pupil composition. Teaching and Teacher Education, 64, 93–104.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

10.1016/j.tate.2017.01.023

Trefwoorden

Taalverscheidenheid in onderwijs; meertaligheid in onderwijs; mixed method