“I Can/Should Look Like a Media Figure”: The Association Between Direct and Indirect Media Exposure and Teens’ Sexualizing Appearance Behaviors.

Auteurs

Trekels, J., & Eggermont, S. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Eerder onderzoek heeft de invloed van media-aandacht op het geseksualiseerd zelfbeeld van adolescenten onderzocht, maar onderzoek naar ‘sexualizing appearance behaviors’ blijft onderbelicht, vooral in de jongere leeftijdsgroepen. Deze panelstudie met drie golven bij 971 negen- tot 14-jarigen (gemiddelde leeftijd = 12,99, SD = 1,03) toonde aan dat het bespreken van media-inhoud met vrienden (dwz indirecte media-aandacht) indirect verband hield met ‘sexualizing appearance behaviors’ aan de hand van de waargenomen haalbaarheid van het ideale uiterlijk. Directe mediablootstelling was niet significant gerelateerd aan ‘sexualizing appearance behaviors’, noch met waargenomen druk of waargenomen haalbaarheid van het ideale uiterlijk. Directe en indirecte media-aandacht had een vergelijkbare invloed op jongens en meisjes, hoewel het model beter bij de meisjes paste. Bovendien matigde de beloningsgevoeligheid de onderzochte relaties niet.

Prior research has examined the influence of media exposure on adolescents’ sexualized selfconcept, but engagement in sexualizing appearance behaviors remains understudied, especially among a younger age group (i.e., early adolescents). This three-wave panel study among 971 nine- to 14-yearolds (Mage = 12.99, SD = 1.03) showed that discussing media content with friends (i.e., indirect media exposure) was indirectly related to sexualizing appearance behaviors through perceived attainability of the appearance ideal. Direct media exposure was not significantly related to sexualizing appearance behaviors, nor to perceived pressure or perceived attainability. Direct and indirect media exposure influenced boys and girls in similar ways, although the model showed a better fit among the girls. In addition, reward sensitivity did not moderate the examined relations.

Referentie

Trekels, J., & Eggermont, S. (2018). “I Can/Should Look Like a Media Figure”: The Association Between Direct and Indirect Media Exposure and Teens’ Sexualizing Appearance Behaviors. The Journal of Sex Research, 55(3), 320–333.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1387754