I wish that I could be like the cool kids: The role of the malleability narrative in entertainment television and magazines on adolescents’ popularity beliefs.

Auteurs

Devos, S., de Lenne, O., Eggermont, S., & Vandenbosch, L. (2021).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie trachtte na te gaan hoe mediavoorstellingen van populariteit gerelateerd zijn aan het
welzijn van adolescenten. We stelden de hypothese dat de blootstelling aan boodschappen over
maakbaarheid in amusementstelevisie en -tijdschriften verband hield met een sterker geloof in de
maakbaarheid van populariteit, wat op zijn beurt zou leiden tot een dualiteit in het welzijn van
adolescenten. Aan de ene kant zouden dergelijke opvattingen over maakbaarheid gunstig kunnen zijn
voor het zelfvertrouwen van adolescenten. Aan de andere kant ervaren adolescenten vermoedelijk
een verhoogde druk om populair te zijn. De resultaten van een survey-onderzoek bij 881 adolescenten
(Mleeftijd = 17,08) toonden aan dat adolescenten die vaak worden blootgesteld aan boodschappen over
maakbaarheid, meer vertrouwen hebben in de maakbaarheid van hun eigen populariteitsstatus, wat
op zijn beurt in verband staat met meer zelfwaardering, maar ook populariteitsdruk. Boodschappen
over maakbaarheid kunnen adolescenten dus zelfvertrouwen geven, maar tegelijkertijd gevoelens van
druk opwekken omdat ze populair kunnen, en dus moeten, worden.

Referentie

Devos, S., de Lenne, O., Eggermont, S., & Vandenbosch, L. (2021). I wish that I could
be like the cool kids: The role of the malleability narrative in entertainment
television and magazines on adolescents’ popularity beliefs. Poetics, 101612.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel (online

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1016/j.poetic.2021.101612

Trefwoord(en)

Maakbaarheid / Populariteitsdruk / Amusementsteveisie en – tijdschriften