ICT as cultural capital: The relationship between socio-economic status and the computer-use profile of young people.

Auteurs

Tondeur, J., Sinnaeve, I., Van Houtte, M., & van Braak, J. (2010).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie exploreert de relatie tussen sociaal economische status en het computergebruik van 1241 studenten in Vlaanderen, de noordelijke regio van België. Meer concreet gaat het artikel na of verschillende patronen van computer toegang, houdingen, competenties en gebruik gezien kunnen worden als verschillen in cultureel kapitaal. Daarnaast werd ook rekening gehouden met gender daar het een belangrijke achtergrondvariabele is in onderzoek naar de digitale kloof. Pad analyse werd gebruikt om de complexe relaties tussen de beïnvloedende factoren op de ICT-gerelateerde variabelen te onderzoeken. Uit de analyses komt naar voor dat SES het computer gebruik slechts matig beïnvloedt. Er werd geen relatie gevonden tussen SES en het bezitten van een computer. Sterker nog, het bezitten van ICT competenties kan niet langer gerelateerd worden aan het bezitten van een computer. Met uitzondering van een zeer klein effect op ICT gebruik (een hogere SES is geassocieerd met meer ICT gebruik), lijkt SES het computer gebruik van jongeren in Vlaanderen niet te beïnvloeden.

This study explores the relationship between socioeconomic status (SES) and the computeruse profile of 1241 school students in Flanders, the northern region of Belgium. More specifically, the article examines whether varying patterns of computer access, attitudes, competencies and uses can be seen as constituting differences in cultural capital. Additionally, gender was included in the survey as an important background characteristic in digital divide research. Path analysis was used to model the complex relationships between the influencing factors upon the ICT-related variables. What emerged from the analyses was that SES affects the computer-use profile only moderately. No relationship between SES and computer ownership was found. Moreover, the acquisition of ICT competencies can no longer be attributed to computer ownership. Apart from a small effect on ICT use (a higher SES tends to www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 be associated with more ICT use), SES does not seem to affect the computer-use profile of young people in Flanders. The results of this study indicate that the existing differences in SES on computer-use profile are not sufficiently marked to deduce that ICT can be seen as an indicator of differing cultural capital.

Referentie

Tondeur, J., Sinnaeve, I., Van Houtte, M., & van Braak, J. (2010). ICT as cultural capital: The relationship between socio-economic status and the computer-use profile of young people. New Media & Society, 1461444810369245.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Bevelshuishouding, kindercultuur, opvoedkunde, ouder-kind relatie, ouders, sociale omgeving