Identiteit en Psychisch welbevinden.
Auteurs
Hooge, J., Decaluwé, L. & Goossens, L. (2000).

Abstract
In dit onderzoek staat de leefwereld van de Vlaamse jongeren (uit het gewoon voltijds secundair onderwijs) in alle aspecten centraal. In het tweede hoofdstuk benadrukt men de jongere zelf. Hoe voelen de jongeren zich? Hoe beleven zij zichzelf? Hoe zien zij zichzelf? Eerst wordt een beschrijving gegeven van de jongeren voor twee kernconcepten, namelijk de identiteit (eigenlijke identiteit en zelfwaardering) en het psychisch welbevinden (algemeen welbevinden, depressieve stemmingen, eenzaamheid en suïcidale gedachten). Er wordt telkens nagegaan of er verschillen te vinden zijn tussen jongens en meisjes en naargelang de leeftijd van de jongeren. Beide kenmerken zijn immers belangrijk vanuit het perspectief van de ontwikkelingspsychologie. Ook de toekomstverwachtingen van de jongeren worden nader bekeken.
Referentie
Hooge, J., Decaluwé, L. & Goossens, L. (2000). Identiteit en Psychisch welbevinden. In H. De Witte, J. Hooge & L. Walgrave (Eds.), Jongeren in Vlaanderen: gemeten en geteld. 12- tot 18-jarigen over hun leefwereld en toekomst (pp.35-59). Leuven: Universitaire Pers.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
Trefwoorden
Adolescentie, identiteit(sontwikkeling), psychosociaal functioneren, (psychologisch), welbevinden