Identity styles and conflict resolution styles: Associations in mother–adolescent dyads
Auteurs
Missotten, L. C., Luyckx, K., Branje, S., Vanhalst, J., & Goossens, L. (2011)

Abstract
Adolescent identity and parent–adolescent conflict have each attracted considerable research interest. However, few studies have examined the important link between the two constructs. The present study examined the associations between adolescent identity processing styles and adolescent conflict resolution styles in the mother–adolescent dyad. Questionnaires about conflict frequency and resolution were completed by 796 adolescents (66% female, mostly Caucasian) and their mothers. Adolescents also completed a measure on identity styles. Each identity style was hypothesized to relate to a specific conflict resolution behavior. Hierarchical regression analyses showed that the information-oriented identity style was positively associated with positive problem solving and negatively with conflict engagement and withdrawal, the normative style was positively associated with compliance, and, finally, the diffuse-avoidant style was positively associated with withdrawal and conflict engagement and negatively with positive problem solving. Our results demonstrated that the way in which adolescents tackle identity-relevant issues is related to the way in which they deal with conflicts with their mothers. Implications and suggestions for future research are discussed.
De identiteit van adolescenten en conflicten tussen ouders en adolescenten genieten allebei interesse vanuit onderzoek. Toch onderzochten slechts enkele studies de belangrijke link tussen deze twee concepten. De huidige studie onderzoekt de samenhang tussen de ontwikkelingsvormingsstijlen bij adolescenten enerzijds en conflicthanteringsstijlen binnen de moeder-adolescentrelatie. Vragenlijsten rond frequentei van conflicten en conflicthantering werden door 796 (66 vrouwelijk, voornamelijk Kaukasisch) en hun moeders ingevuld. Adolescenten vulden eveneens een vragenlijst in over identiteitsvormingsstijlen. Elke identiteitsstijl wordt verondersteld samen te hangen met een specifieke vorm van conflicthantering. Hiërarchische regressieanalyses tonen aan dat de informatiegebasseerde identiteitsstijl positief samenhangt met positive problem solving en negatief met conflict engagement en withdrawal, de normatieve stijl hangt positief samen met complience en de vermijdende stijl hangt positief samen met withdrawal en conflict engagement en negatief met positive problem solving. Deze resultaten tonen aan dat de manier waarop adolescenten identiteitsrelevante zaken aanpakken relateert aan de manier waarop zij conflicten met hun moeder hanteren. Implicaties en aanbevelingen voor verder onderzoek komen aan bod.
Referentie
Missotten, L. C., Luyckx, K., Branje, S., Vanhalst, J., & Goossens, L. (2011). Identity styles and conflict resolution styles: Associations in mother–adolescent dyads. Journal of Youth and Adolescence, 40(8), 972-982.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Midden adolescentie; identiteitsstijlen; conflictfrequentie; conflicthantering; moeder-adolescent dyad