Impact of a universal school-based violence prevention program on violent delinquency: Distinctive benefits for youth with maltreatment histories.
Auteurs
Crooks, C. V., Scott, K., Ellis, W., & Wolfe, D. A. (2011).

Abstract
WAT
Een voorgaand onderzoek toonde aan dat kinderen die slachtoffer waren van kindermishandeling door het deelnamen aan een geweld preventie programma (Fourth R) minder gewelddadig delinquent gedrag vertoonden dan kinderen die niet deelnamen aan het preventie programma. In deze studie gaan ze na of dezelfde kinderen 2 jaar na deelname aan het programma (FOURTH R) nog steeds minder gewelddadig gedrag vertonen dan kinderen die niet deelnamen aan het programma.
METHODE
Secundaire analyses werden uitgevoerd op een database van 1522 studenten (grade 9) uit 20 scholen uit Ontario, Canada. De studenten werden in 2007 (2 jaar later in grade 11) opnieuw bevraagd. De experimentele groep (n=865) uit grade 9 kreeg een geweld preventie programma onderwezen tijdens de health education lessen. De controle groep (n=655) kreeg het normale health education lespakket zoals opgedragen door de staat. De interventie “Fourth R” omvat 21 (75 minuten) lessen waarin uitgebreid les wordt gegeven over 3 thema’s (1) Personal safety and injury prevention (2) Healthy growth and sexuality (3) Substance use and abuse. Er werd gebruik gemaakt van rol spellen, digitale hulpbronnen, specifieke lesplannen, klas discussies, feedback, etc… De 40 leerkrachten die het Fourth R programma implementeerden kregen eerst een uitgebreide opleiding en gebruikten het Fourth R programma reeds gedurende 1 jaar voor het afnemen van het onderzoek. De controle groep kreeg het standaard health education lespakkt gedurende 21 lessen die dezelfde 3 thema’s behandelen. Vanuit het ministerie worden er geen specifieke eisen gesteld over de implementatie of evaluatie van de 3 thema’s. De lessen bij de controle groep werden vaak gegeven door leerkrachten die geen specifieke ervaring hadden over deze materie en resulteren meestal in didactische instructies en het geven van gast lessen zonder echt interactie of feedback of het aanleren van inter-persoonlijke vaardigheden zoals in het Fourth R programma.
Afhankelijke: 1) gewelddadige delinquentie (8 items): meet in welke mate men gewelddadig gedrag heeft vertoont de afgelopen 3 maanden (vb iemand bedreigd om hun geld of andere dingen te krijgen). 2 groepen werden gemaakt (nondelinquent (gemiddeld 0.14 op de 8 item schaal) en delinquent (gemiddeld 4.17 op de 8 item schaal))
Onafhankelijke: 1) Kindermishandeling aan de hand van de Childhood Trauma Questionnaire (CTQ). De CTQ bestaat ui 35 items die nagaan in welke mate de respondent emotionele, fysieke en sexuele mishandeling of emotionele verwaarlozing heeft ervaren “terwijl ze opgroeiden”. De variabele gaat van 0 tot 3. Een hogere score indiceert meer vormen van mishandeling. 2) Gewelddadige delinquentie in grade 9 3) gender 4) School level variabelen: controle(n=10) of interventie school (n=10) & de geaggregeeerde perceptie van school veiligheid door de studenten. Er werden multilevel logistische regressie analyses uitgevoerd om de effecten op al dan niet gewelddadige delinquentie na te gaan. .
RESULATEN
• De odds op vertonen van gewelddadig delinquent gedrag zijn hoger voor jongens dan voor meisjes
• Naarmate er meer sprake is van kindermishandeling zijn de odds op het vertonen van gewelddadig delinquent gedrag hoger
• Gewelddadig delinquent gedrag in de 9th grade is een sterke voorspeller van gewelddadig delinquent gedrag in de 11th grade
• Op school niveau hebben studenten met hetzelfde individuele risico profiel meer kans om gewelddadig delinquent gedrag te vertonen naarmate de school door alle studenten van die school als meer onveilig wordt ervaren.
• Er werd een cross level interactie effect meegenomen tussen al dan niet interventie school en mate van kindermishandeling. Het model toont aan dat kinderen die slachtoffer zijn van kindermishandeling minder gewelddadig delinquent gedrag vertonen in de experimentele scholen dan diegene uit de controle scholen.
• De huidige studie geeft dus aan dat een geweld preventie programma zoals Fourth R een blijvend bufferend effect heeft op het vertonen van gewelddadig delinquent gedrag voor kinderen die slachtoffer zijn van kindermishandeling. Uit voorgaand onderzoek weet men dat kinderen die slachtoffer zijn van kindermishandeling meer gewelddadig gedrag vertonen in hun adolescentie; De onderzoekers besluiten dan ook dat het hoopvol is dat een relatief goedkoop korte termijn interventie programma stabiele positieve effecten kan hebben voor deze kinderen.
Referentie
Crooks, C. V., Scott, K., Ellis, W., & Wolfe, D. A. (2011). Impact of a universal schoolbased violence prevention program on violent delinquency: Distinctive benefits for youth with maltreatment histories. Child Abuse & Neglect, 35(6), 393–400.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel