In-between child’s play and teenage pop culture : tweens, TikTok & privacy.

Auteurs

De Leyn, T., De Wolf, R., Vanden Abeele, M., & De Marez, L. (2021).

 PDF-versie

Abstract

De populariteit van TikTok wakkert de bezorgdheid aan over de privacy van jongeren op het sociale
media platform voor het delen van korte video’s. Dit geldt vooral voor 8- tot 12-jarige ‘tweens’. Dit
onderzoek is gebaseerd op diepte-interviews met ‘tweens’ en hun ouders om percepties van
‘tweenhood’, TikTok en privacy te onderzoeken. In ons onderzoek gaan we verder dan een
ontwikkelingskader over de kindertijd door rekening te houden met hoe levensfasecategorieën
sociaal-cultureel geconstrueerd zijn. De resultaten wijzen op een dialectische relatie tussen TikTok en
‘tweenhood’: Deelnemers construeren TikTok als een liminaal ‘network public’ dat het midden houdt
tussen kinderspel en tienerpopcultuur. Deze dialectische relatie informeert vervolgens hoe ouders de
privacy van ‘tweens’ op TikTok conceptualiseren en beheren. De veronderstellingen van ouders over
de privacypraktijken van hun kinderen komen echter niet noodzakelijk overeen met het vermogen van
‘tweens’ om te onderhandelen over grenzen tussen het publieke en het private. Onze bevindingen
laten zien dat sociaal-culturele voorstellingen van levensfasecategorieën en ‘networked publics’
vormgeven aan privacy discoursen en -praktijken.
TikTok’s popularity ignites anxieties about youths’ privacy on the short-video sharing social media
platform. This is especially true for 8 to 12 year old ‘tweens’. This study draws from in-depth interviews
with tweens and their parents to explore perceptions of tweenhood, TikTok and privacy. In our
investigation, we move beyond a developmental framework on childhood by taking into account how
life stage categories are socio-culturally constructed. The results indicate a dialectical relationship
between TikTok and tweenhood: Participants construct TikTok as a liminal networked public that is inbetween child’s play and teenage pop culture. This dialectical relationship subsequently informs how
parents conceptualize and manage tweens’ privacy on TikTok. Parents’ assumptions about their
children’s privacy practices, however, do not necessarily match tweens’ capabilities to negotiate
boundaries between the public and private. Overall, our findings reveal that socio-cultural
imaginations of life stage categories and networked publics shape privacy discourses and practices.

Referentie

De Leyn, T., De Wolf, R., Vanden Abeele, M., & De Marez, L. (2021). In-between
child’s play and teenage pop culture : tweens, TikTok & privacy. JOURNAL OF YOUTH
STUDIES.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/13676261.2021.1939286

Trefwoord(en)

Tweens; TikTok; privacy; imagined affordances; networked publics