In het culturele spoort van…? Genderspecifieke intergenerationele overdracht van sociale en culturele participatie.
Auteurs
Siongers, J. & Smits, W. (2014).

Abstract
Dit onderzoek bestudeert of de intergenerationele overdracht van sociale en culturele participatie en de paden waarlangs deze overdracht verloopt genderspecifiek is. Enerzijds wordt gefocust op de cultuurparticipatie van jongeren en anderzijds op het lidmaatschap van jongeren aan verenigingen. Daartoe wordt gebruik gemaakt van de JOP-scholenmonitor 2013 en de onderzoekslijn ‘Kansengroepen’ van het Steunpunt Cultuur. De resultaten tonen aan dat bij alle dyades (moederdochter, moeder-zoon, vader-dochter, vader-zoon) de invloed die ouders uitoefenen op de participatie niet zeer sterk is en dat zowel cultuurdeelname als participatie aan het verenigingsleven bij jongeren ongetwijfeld ook door andere actoren en factoren wordt beïnvloed. Het ouderlijk equivalentiemodel lijkt niet volledig ondersteund te worden door de analyses. Het gaat zeker op voor het al dan niet aanwezig zijn van een intergenerationele invloed en de mechanismen die al dan niet spelen, maar in de omvang van de effecten worden toch enige verschillen waargenomen zowel aan de ouders- als kindzijde. De analyses en modellen wijzen er bijgevolg op dat zowel aan ouder- als aan kindzijde genderspecifieke processen meespelen, maar dat anderzijds zowel vader als moeder via gelijke wegen de participatie van hun kinderen beïnvloeden. De kleine genderverschillen die worden vastgesteld in de participatie van jongeren hebben wellicht ten dele te maken met genderidentieke rolpatronen binnen het gezin. Concluderend kan gesteld worden dat zowel meisjes als jongens door hun beide ouders georiënteerd en gestuurd worden in hun sociale en culturele vrijetijdsbesteding.
Referentie
Siongers, J. & Smits, W. (2014). In het culturele spoort van…? Genderspecifieke intergenerationele overdracht van sociale en culturele participatie. In B. Spruyt en J. Siongers (Eds.), Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. (pp. 37-55). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in boek
ISBN – DOI
978-90-334-9803-9