Inspraak en participatie essentieel voor schoolburgerschap.
Auteurs
Von Grumbkow, J., Bernaerts, I. & Syroit, J. (2005).

Abstract
Dit onderzoek kwam er naar aanleiding van een studie naar ‘schoolburgerschap’, d.i. de bereidheid van studenten om te gaan stemmen de schoolverkiezingen, Uitgaande van de vaststelling dat leerlingen ondermaats,participeren onderzoekt dit artikel de verschillen tussen stemmers en niet-stemmers. Hiervoor vulden 726 studenten van een Vlaamse Hogeschool (80% vrouw en 20% man; gemiddelde leeftijd 20,8 jaar) een enquête in die peilt naar het belang van inspraakthema’s, de voordelen van deelname aan participatieorganen en het vertrouwen in deze organen. Hieruit blijkt dat studenten inspraak over het onderwijsproces belangrijker vinden dan over de onderwijsinhoud, dat de voordelen vooral in het licht van betere loopbaankansen geïnterpreteerd worden, meer dan in de sociale waardering en dat bij de overgang van secundair onderwijs naar vervolgonderwijs de aandacht moet hernieuwd worden voor de democratische inrichting van de gemeenschap en in het bijzonder van de onderwijsgemeenschap.
Referentie
Von Grumbkow, J., Bernaerts, I. & Syroit, J. (2005). Inspraak en participatie essentieel voor schoolburgerschap. Welwijs, 16, 2, 7-11.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Participatie