Instroom of school? De invloed van scholen en andere socialisatievelden op de houdingen van leerlingen.

Auteurs

Elchardus, M., Kavadias, D. & Siongers, J. (1999).  

 PDF-versie

Abstract

In deze bijdrage wordt een antwoord gezocht op de vraag in welke mate de school een invloed heeft op waarden en attituden bij leerlingen. Hiertoe werden 4722 leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs uit 63 verschillende scholen bevraagd. De invloed van verschillende socialisatievelden op etnocentrisme, schoolwelbevinden en morele tolerantie werden nagegaan. Om het effect van de school hierop na te gaan , werd ook rekening gehouden met andere aspecten zoals cultuur, kwaliteit van het gezinsleven, lidmaatschap aan verenigingen en socio-economische status.

Onderzoeksfiche

Referentie

Elchardus, M., Kavadias, D. & Siongers, J. (1999). Instroom of school? De invloed van scholen en andere socialisatievelden op de houdingen van leerlingen. Mens & Maatschappij, 74, (3), 250-268

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Attitudes, etnocentrisme, jongeren, levensbeschouwing, media, morele tolerantie, ouders, politieke socialisatie, schoolwelbevinden, smaken, sociale participatie, socialisatie, verenigingsleven, waarden