Intergenerational continuity and discontinuity in Mexican-origin youth’s participation in organized activities: insights from mixed-methods.

Auteurs

Simpkins, S. D., Vest, A. E. & Price, C. D. (2011).

 PDF-versie

Abstract

Motivatietheorie suggereert dat ouders een belangrijke steunbron zijn in de georganiseerde vrijetijdsdeelname van adolescenten. Ondanks het belang van ouders, is er in de literatuur nog weinig kennis voorhanden over hoe de eigen ervaringen van ouders de deelname van hun adolescente kinderen beïnvloedt. De doelen van deze studie zijn het onderzoeken van (a) de patronen van intergenerationele continuïteit en discontinuïteit in de activiteitsdeelname van ouders gedurende de adolescentie en de deelname van hun adolescenten, en (b) de onderliggende processen van elk van deze patronen binnen gezinnen van Mexicaanse origine. Kwantitatieve en kwalitatieve data werden verzameld doorheen drie diepte-interviews, gevoerd met 31 adolescenten en hun ouders op drie momenten verspreid in een jaar. De kwantitatieve data suggereert dat er gematigd intergenerationele continuïteit was in activiteitsdeelname. Er waren drie verschillende patronen: in negen gezinnen werd participatie gecontinueerd, in zeven gezinnen werd non-participatie gecontinueerd en in 15 gezinnen was er sprake van discontinuïteit, waarbij de ouder niet participeerde maar de jongere wel. De continuerende participerende gezinnen omvatten gezinnen waarbij de ouders veel belang hechten aan hoe de georganiseerde activiteiten een meerwaarde hebben geleverd in hun leven en zij moedigden de participatie van hun kinderen actief aan. De continuerende nietparticiperende gezinnen gaven aan minder kennis en ervaring te hebben met activiteiten samen met tal van barrières die zij ervaren in deelname. Er waren drie centrale redenen voor verandering in discontinuerende gezinnen. Voor een derde van deze gezinnen, gaven de ouders aan dat zij een andere kindertijd wouden voor hun kinderen dan deze die zij zelf ervaren hebben. De intergenerationele discontinuïteit in deelname was ook vaak het gevolg van de inzet van iemand anders in het gezin of een extern iemand (bv. vrienden, scholen).

Motivation theories suggest that parents are an integral support for adolescents’ participation in organized activities. Despite the importance of parents, the field knows very little about how parents’ own experiences in activities influence the participation of their adolescent children. The goals of this study were to examine (a) the patterns of intergenerational continuity and discontinuity in parents’ activity participation during adolescence and their adolescents’ activity participation, and (b) the processes underlying each of these patterns within Mexican-origin families. Qualitative and quantitative data were collected through three in-depth interviews conducted with 31 seventh-grade adolescents and their parents at three time points over a year. The quantitative data suggested there was modest intergenerational continuity in activity participation. There were three distinct patterns: nine families were continuous participants, seven families were continuous nonparticipants, and 15 families were discontinuous, where the parent did not participate but the youth did participate in activities. The continuous participant families included families in which parents valued how organized activities contributed to their own lives and actively encouraged their adolescents’ participation. The continuous nonparticipant families reported less knowledge and experience with activities along with numerous barriers to participation. There were three central reasons for the change in the discontinuous families. For a third of these families, parents felt strongly about providing a different childhood for their adolescents than what they experienced. The intergenerational discontinuity in participation was also likely to be sparked by someone else in the family or an external influence (i.e., friends, schools).

Referentie

Simpkins, S. D., Vest, A. E. & Price, C. D. (2011). Intergenerational continuity and discontinuity in Mexican-origin youth’s participation in organized activities: insights from mixed-methods. Journal of Family Psychology, 25(6), 814-824.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Diversiteit, vrije tijd, gezin, opvoeding.