Internalization of appearance ideals and appearance comparison among adolescent boys and girls: The role of identity formation. 

Auteurs

Palmeroni, N., Claes, L., Verschueren, M., Raemen, L., & Luyckx, K. (2021).

 PDF-versie

Abstract

De schadelijke impact van socioculturele druk op het lichaamsbeeld van adolescenten is algemeen erkend. Het blijft echter onduidelijk waarom of voor wie deze druk leidt tot een grotere internalisering van schoonheidsidealen en het meer vergelijking van uiterlijk met anderen. Deze cross-sectionele studie onderzocht de modererende en indirecte effecten van identiteitsverwarring/-synthese in de relatie tussen (1) socioculturele druk en (2) internalisering van schoonheidsidealen en vergelijking van uiterlijk.
De studie omvatte 685 adolescenten uit de algemene bevolking (13–19 jaar; Mleeftijd=14,80; SDleeftijd=0,93; 55,2% meisjes). Deelnemers vulden zelfrapportagevragenlijsten in over socioculturele druk (Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire-4; SATAQ-4), identiteitsverwarring/-synthese (Erikson Psychosocial Stage Inventory; EPSI), internalisering van dunne en gespierde schoonheidsidealen (SATAQ-4), en vergelijking van uiterlijk (Physical Appearance Comparison Scale; PACS).
Structural Equation Modellen met latente variabelen werden geschat. De resultaten wezen op zowel modererende als indirecte effecten van identiteitsvorming in de relatie tussen socioculturele druk en internalisering van schoonheidsidealen en vergelijking van uiterlijk bij jongens en meisjes. Er werden geen significante verschillen gevonden tussen jongens en meisjes in de modererende of indirecte modellen.
Deze resultaten benadrukken de noodzaak om identiteitsfunctioneren te integreren in socioculturele theorieën over de vorming van lichaamsbeeld. Daarnaast moet in preventie- en interventieprogramma’s, gericht op het aanpakken van de internalisering van schoonheidsidealen en vergelijking van uiterlijk bij adolescenten, aandacht worden besteed aan een gezonde identiteitsontwikkeling.

 

The detrimental impact of sociocultural pressures on adolescents’ body image has been widely established. However, it remains unclear why or for whom such pressures lead to increased appearance ideals internalization and appearance comparison. This cross-sectional study investigated moderating and indirect effects of identity confusion/synthesis in the relationship between (1) sociocultural pressures and (2) appearance ideals internalization and appearance comparison. The study comprised 685 community adolescents (13–19 years; Mage=14.80; SDage=0.93; 55.2% girls). Participants completed self-report questionnaires on sociocultural pressures (Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire-4; SATAQ-4), identity confusion/synthesis (Erikson Psychosocial Stage Inventory; EPSI), thin-ideal and muscular-ideal internalization (SATAQ-4), and appearance comparison (Physical Appearance Comparison Scale; PACS). Structural equation models with latent variables were estimated. The current results pointed to both moderating and indirect effects of identity formation in the relationship between sociocultural pressures and appearance ideals internalization and appearance comparison in boys and girls. No significant differences were found between boys and girls in the moderating or indirect models. These results highlight the need to integrate identity functioning in sociocultural theories on body image formation, and to address a healthy identity development in prevention and intervention programs targeting appearance ideals internalization and appearance comparison in adolescents.

Referentie

Palmeroni, N., Claes, L., Verschueren, M., Raemen, L., & Luyckx, K. (2021). Internalization of appearance ideals and appearance comparison among adolescent boys and girls: The role of identity formation. Identity, 21(3), 219-237.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

DOI:10.1080/15283488.2021.1930542