Invisible inequality: social class and childrearing in black families and white families.
Auteurs
Lareau, A. (2002).

Abstract
In dit tijdschriftartikel worden de resultaten voorgesteld van een onderzoek naar hoe de sociaal economische status van gezinnen het opvoedingsproces beïnvloedt. Hoewel het gezinsleven een belangrijke impact heeft op de levenskansen van kinderen, hebben we de mechanismen langs waar ouders bepaalde voordelen doorgeven aan hun kinderen nog niet ten volle kunnen doorgronden. Wat betreft methodologie, werd een etnografische data set van zowel blanke als zwarte kinderen die bij benadering 10 jaar oud zijn, gebruikt die de effecten aan toont van sociale klasse op interacties binnenshuis. De opvoedingsstijl van middenklasse ouders wordt in dit onderzoek benoemd als ‘concerted cultivation’ doordat deze ouders de talenten van hun kinderen trachten tot ontwikkeling te laten komen door hen in te schrijven in georganiseerde vrijetijdsactiviteiten en dit ook uitgebreid te beargumenteren. Naar de opvoedingsstijl van ouders uit lagere sociale klassen wordt verwezen met de term ‘accomplishment of natural growth’. In deze opvoedingsstijl zouden ouders de voorwaarden scheppen waaronder kinderen zich kunnen ontwikkelen, maar de uiteindelijke beslissing tot deelname aan een bepaalde vrijetijdsactiviteit aan het kind zelf overlaten. Deze ouders maken volgens het onderzoek ook eerder gebruik van richtlijnen in plaats van het geven van uitgebreide argumenteringen. Ras had een minder grote impact dan sociale klasse. Daarnaast, geven verschillen in culturele logica’s van opvoeden ouders en hun kinderen verschillende bronnen om uit te putten in hun interacties met professionals en andere volwassenen buitenshuis. Middenklasse gezinnen verkregen individueel onbelangrijke maar cumulatief belangrijke voordelen. Kinderen uit lagere klasse gezinnen ontvangen niet dezelfde voordelen. Bepaalde domeinen van het gezinsleven werden niet beïnvloed door de sociale klasse van het gezin.
Although family life had an important impact on children’s life chances, the mechanisms through which parents transmit advantages are imperfectly understood. An ethnographic data set of white children and black children approximately 10 years old shows the effects of social class on interactions inside the home. Middle-class parents engage in concerted cultivation by attempting to foster children’s talents through organized leisure activities and extensive reasoning. Working-class and poor parents engage in the accomplishment of natural growth, providing the conditions under which children can grow but leaving leisure activities to children themselves. These parents also use directives rather than reasoning. Middle-class children, both white and black, gain an emerging sense of entitlement from their family life. Race had much less impact than social class. Also, differences in a cultural logic of childrearing gave parents and their children differential resources to draw on in their interactions with professionals and other adults outside the home. Middle-class children gained individually insignificant but cumulatively important advantages. Working-class and poor children did not display the same sense of entitlement or advantages. Some areas of family life appeared exempt from the effects of social class however.
Referentie
Lareau, A. (2002). Invisible inequality: social class and childrearing in black families and white families. American Sociological Review, 67(5), 747-776.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel