Jeugdwerkers als koorddansers. Een onderzoek over jeugd-(werk) en maatschappelijke participatie
Auteurs
Jans, M. & De Backer, K. (2002).

Abstract
Jeugdwerkers en beleidsvoerders hebben nood aan nieuwe handvatten om de actieve participatie van jongeren in onze hedendaagse samenleving te bevorderen. Aan de hand van een delphi-onderzoek proberen de onderzoekers op deze nood in te spelen. De complexiteit van jongerenparticipatie bracht de auteurs er toe om jeugdwerkinitiatieven ter bevordering van jongerenparticipatie vanuit vier verschillende perspectieven te benaderen. In de eerste plaats is er het perspectief van de jongeren zelf. Hoe, waar en wanneer kunnen en willen zij actief participeren? Vervolgens onderzoeken de auteurs de vele verschillende betekenissen die participatie krijgt in concrete jeugdwerkpraktijken. Ten derde bespreken ze die factoren die mee de speelruimte van participatie-initiatieven bepalen. Ten slotte staan ze stil bij enkele beelden over jongeren en participatie, die eigen zijn aan de hedendaagse maatschappelijke context. Ook van deze beelden kan invloed uitgaan op de inspanningen van het jeugdwerk. Vertrekkende vanuit elk van deze vier perspectieven kan de jeugdwerker de mogelijkheden en beperkingen van de eigen concrete plannen proberen af te wegen. Dit vereist kritischreflexieve competenties.
Referentie
Jans, M. & De Backer, K. (2002). Jeugdwerkers als koorddansers. Een onderzoek over jeugd- (werk) en maatschappelijke participatie. Vorming, 17, 239-260.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Jeugdwerk , jongeren, maatschappelijke participatie, participatie, participatiemodellen