Jongeren en het internet. Resulaten van het onderzoek

Auteurs

Vandoninck, S. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

In het najaar van 2012 namen 33 scholen over heel Vlaanderen deel aan het onderzoek “Jongeren en Het internet”. Dit onderzoek gaat uit van het Instituut voor Mediastudies (KU Leuven). Met dit onderzoek willen de onderzoekers ingaan op volgende vragen: Hoe digitaal vaardig zijn de Vlaamse jongeren? Met welke online risico’s komen jongeren in aanraking? Hoe gaan ze om met deze online risico’s? Welke jongeren zijn minder weerbaar (meer kwetsbaar) voor deze online risico’s?

In totaal werden 2047 geldig ingevulde vragenlijsten verzameld bij jongeren van het vijfde leerjaar tot en met het vierde middelbaar. De resultaten worden gewogen voor geslacht, leerjaar en studierichting, zodat er een representatief beeld gevormd wordt van de Vlaamse schoolbevoling (5e leerjaar – 4e middelbaar). De resultaten worden in dit onderzoek gepresenteerd per thema. De eerste twee thema’s gaan in op digitale vaardigheden. De overige thema’s focussen telkens op een specifiek online risico, waarin we nagaan welke jongeren het meest kwetsbaar zijn. Dit rapport sluit af met een aantal specifieke raadgevingen of aanbevelingen voor directies en leerkrachten.

Referentie

Vandoninck, S. (2013). Jongeren en het internet. Resulaten van het onderzoek. Leuven: K.U.Leuven

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

onderzoeksrapport

Trefwoorden

Mediagebruik, media-invloeden, onderwijsvernieuwing, zorg, begeleiding, ondersteuning, ICT, maatschappelijk belang/effecten, vrijetijdsbeleving, vrijetijdsbesteding, welbevinden