Jongeren en Seksualiteit: Een Structurele Benadering van Context- en Peer Invloedseffecten in de Adolescentie

Auteurs

Berten, H., (2010).  

 PDF-versie

Abstract

Deze studie speelt in op de twee belangrijkste beperkingen van sociaal-cognitieve verklaringsmodellen. Deze tekortkomingen zijn het gebrek aan aandacht voor sociale en contextuele factoren enerzijds, en de vooropgestelde causaliteit anderzijds. Het is op deze tekortkomingen dat we willen inspelen door een structurele benadering van invloedsprocessen naar voor te schuiven, waar de sociale context meer op de voorgrond komt te staan, en waar een meer dynamische relatie tussen RGG-kennis en seksueel gedrag centraal staat. Het eerste deelfacet van deze studie gaat na of er al dan niet een wederkerige relatie bestaat tussen AIDS-kennis en seksueel gedrag, en of de adolescent dus niet een meer actieve rol kan worden toegekend in de zoektocht naar informatie over reproductief gezond gedrag. Het tweede deelfacet richt zich op de invloed van allerlei contextuele invloedseffecten, met in het bijzonder aandacht voor de invloed van sociale netwerken van peer relaties.

Onderzoeksfiche

Referentie

Berten, H., (2010). Jongeren en Seksualiteit: Een Structurele Benadering van Context- en Peer Invloedseffecten in de Adolescentie. Onuitgegeven doctoraatsthesis, Universiteit Gent, Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Onderzoeksgroep Macro –en Structurele Sociologie

Taal

Nederlands/Engels

 

Publicatievorm

Doctoraatsthesis

Trefwoorden

Etiologie, kansenongelijkheid, probleemgedrag, seksualiteit