Jongeren en vrije tijd.
Auteurs
Coussée, F. & Boonaert, T. (2010).

Abstract
De vrije tijd is een belangrijk terrein in jeugdonderzoek en zeker in jeugdbeleid, dat zich van oudsher toespitst op het derde opvoedingsmilieu. Het onderzoek en beleid ten aanzien van het eerste (gezin) en tweede opvoedingsmilieu (onderwijs en arbeid) hebben evenzeer een grote invloed op de voorwaarden waaronder kinderen en jongeren opgroeien, maar zijn grotendeels het voorwerp van andere onderzoeksterreinen en beleidsdomeinen. In dit hoofdstuk proberen de auteurs uitdrukkelijk de link te leggen tussen gezinssituatie en schoolsituatie van jeugdigen en activiteiten die ze ondernemen in de vrije tijd. Meer concreet, beschrijven de auteurs verschillen in vrijetijdsbestedingspatronen naargelang leeftijd, geslacht, onderwijsvorm en gezinssituatie op basis van analysis op de JOP-monitor 2. De resultaten bevestigen de gescheiden leefwereld tussen diverse groepen. In de jeugdige vrijetijdsbesteding worden nog vaak gendergebonden patronen gevonden. Verder zijn er ook opvallende verschillen naargelang onderwijsvorm: aso-leerlingen doen andere dingen dan bso-leerlingen, tsoleerlingen bevinden zich vaak tussen beide. Tot slot stellen de auteurs vast dat de verschillen tussen jongeren groter worden naarmate ze ouder worden. De resultaten roepen de vraag op in welke mate jeugdbeleid (en –onderzoek) bijdraagt aan de institutionalisering van de gescheiden leefwerelden, maar tegelijk ook inzet op het mogelijk maken van ‘leefwereldoverstijgende’ activiteiten.
Referentie
Coussée, F. & Boonaert, T. (2010). Jongeren en vrije tijd. In: N. Vettenburg, J. Deklerck & J. Siongers. (Red). Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 2 (pp. 91-110). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boekhoofdstuk